Direktlänk till inlägg 19 november 2017

Om dubbdäck, lammstek och rättikagratäng. Med mera...

Av Göran - 19 november 2017 21:28

Söndag kväll i ett vintrigt Medelpad. Det kom ju så fort i år. Och så mycket! Jag gissar att det ligger ungefär 20-25 cm nysnö på marken här utanför fönstren. Mitt syndastraff kallar jag den!

Syndastraff därför att det där djuret i min ryggrad som en del benämner "latmasken" har lyckats varje dag sista tiden med att övertala mig att detta inte är dagen då jag släpar vinterdäcken uppför källartrappan och åker till däckverkstaden. Jag har alltså fortfarande sommardäcken på trots att jag haft all tid i världen att få dem monterade.

ALlt jag behöver göra är ju att få in dem i akterkastellet på Madame Citroen och köra till den lilla verkstaden som skiftar däck på en grisblink för bara 150 kronor. När jag hittade dem härom året lovade jag mig själv att aldrig mer hålla på och slita med domkraft, fälgkors och bräckjärn för att byta till däck som passar säsongen.

Äldre sonen skulle ju komma hit på middag idag så jag gick ändå ut mitt på dagen och sopade bort snön från min franska förjeslagerska. Tänkte att uppe på stora vägen (gamla E4) är det säkert saltat så jag borde kunna ta mig till Lidl och fylla på det som fattas. Och jag tog mig både upp och ut på vägen men insåg snabbt att jag borde hållit mig hemma. 

Så efter att ha vänt om och parkerat Madame blev det promenad till Tempo, min närbutik. Som har ett ganska begränsat utbud men kompenserar detta med högre priser. Men det kanske var bättre att betala några tior extra och veta att man inte gjorde vägarna osäkra för mig själv och andra trafikanter.

Så nu håller jag tummen för att det slår om och åtminstone gator och vägar blir snöfria tills jag fått på dubbdäcken.

Lilla dotra firade 24 år idag och jag lagade mat jag aldrig lagat till henne och hennes storebror.

En lammstek, inhandlad på Willys till mycket bar pris, fick bakas i ugnen och till denna fick son och dotter potatisgratäng som uppskattades mycket. Det har jag lagat många gånger men lammstek var första för mig. Och eftersom jag själv försöker äta LCHF gjorde jag specialmat åt mig sjjälv, nämligen en likadan gratäng som de åt fast utan potatis. Fick ett tips av en man jag vet är duktig i köket att man kunde byta ut potatisen mot rättika. Som då knappt innehåller några kolhydrater. Och det blev helt ok!  Visst tycker jag, personligen, att äkta vara är ett strå vassare men rättika går faktiskt också bra. Och det hade jag inte ens smakat innan, än mindre tillagat det!

Imorgon är det arbetsdag och om det inte kommit ännu mer snö då så tar jag nog Gud i hågen och kör så försiktigt det går till jobbet. Likaså på tisdag och onsdag. Men senast torsdag ska dubbdäcken monteras!

Så håll alla tummar ni har, kära ordbrukare, för att lyckan står mig bi och jag klarar att hålla Madame Citroen på vägen till dess. Ha en fortsatt fin söndagkväll så ses vi igen när andan faller på...

Den (andan, alltså) har ju inte fallit på så värst ofta de senaste veckorna men det kan lätt förklaras i  ett enda ord; NOVEMBER!!! Man mår så den här tiden på året. Tur att det snart är advent så det blir lite ljusare!

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

21 november 2017 08:16

Fy skäms på dig. Vinterdäcken skulle varit på för länge sedan så nu får du minsann kära väldigt försiktigt. Den maten du bjöd på lät ju riktigt gott men rättika är något jag inte tror jag någonsin ätit. Roligt att kunna skriva till dig igen. Det har ju varit bara idrott ett tag nu hos dig och det vet du ju att jag inte har något att skriva om. Idag är det 17 grader kallt och jag ska på besiktning av bilen så inte känner jag mig så där väldigt uppåt inte. Hoppas bara bilen går igång

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Måndag 22 april 14:07

Idag blir det recykling i min blogg. Eller återvinning som det heter på svenska. Varför ska man skriva en ny blogg när det finns några gamla som jag är så nöjd med. Och varför ska inte jag få använda repriser när alla TV-kanaler gör det idelign?  Det...

Av Göran - Lördag 20 april 12:47

Nä, inte fanken blev det nån miljardvinst igår heller! Det blev som det nästan alltid blir. D.v.s noll rätt. En gång kändes det som jag varit nära storvinsten. För 4-5 år sen så var alla fem dragna nummer talgrannar med mina nummer. T.ex om jag had...

Av Göran - Fredag 19 april 17:57

Jaha! Så var det fredag igen då! Till glädje för alla skolbarn och vuxna med dagtidsjobb. För skiftarbetare och pensionärer spelar ju dagarnas namn inte så stor roll. Numera är det ju inget som hindrar att man åker och storhandlar på en söndag hell...

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Av Göran - Tisdag 16 april 12:28

Har ni tänkt på att kungen har namnsdag idag igen?  Nej det är varken Carl, Gustaf, Folke eller Hubertus i almanackan. Men det är... DEN SEXTONDE!!! Jodå, jag vet att jag skrivit den förut en gång men eftersom jag kom på det så återanvänder jag d...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards