Alla inlägg den 15 december 2017

Av Göran - 15 december 2017 21:15

Ok fredagkväll, I guess! Har suttit här framför datorn och streamat matchen Timrrå-Vita Hästen via C-more. Tre poäng är väl enda glädjeämnet. Inte för att det skulle vara fy skam men spel och totalintryck ger ingen anledning till eufori.

"En dag på jobbet!"

Så skulle jag sammanfatta denna match. Timrå gjorde vad fansen har rätt att förvänta sig - vände och vann mot botenlaget Vita Hästen.Dock fattar jag fortfarande inte varför Timrå inte tycks vara attraktivt för C-More att visa på TV utan man tycks föredra att sända matcher med AIK, Björklöven och Troja. Säkert beror detta på vilka lag som har flest supportrar bland deras abbonnenter. Och Timrå är ju ett litet futtigt brukssamhälle längs E4 i Norrland så...

Annars har jag lagat magisk mat idag. En gratäng på kyckling och bacon som jag fick tips om av en arbetskamrat i tisdags kväll. Jag jobbade ju nämligen bara två dagar av vår sista skiftcykel innan 14-dagarsledigt. Söndagen var min födelsedag så då tog jag ut kompledigt och onsdag natt hade jag sovtid från klockan åtta eftersom det var skyddskommitté igår. Då tjänade jag in 9½ timme övertid och mer blir det i helgen då jag ska in och skriva protokoll.

Men åter till gratängen. Jag tog ingen bild men vill ändå dela med mig utifall någon av mina ordbrukare vill testa.

Så.... Du behöver till 4 personer...


3-4 Kycklingfiléer

1 paket bacon (tärnat eller vanligt skivat)

2 dl creme fraiche

2 dl grädde

1 purjolök

2 tsk dijonsenap

Salt, peppar och timjan

2 grabbnävar riven ost


Gör så här...

Strimla bacon och stek den. Strimla purjolök och låt den steka med baconet sista minuterna.

Medan det steks - skär kycklingen i lagom munsbitar

Lägg bacon-purjoblandningen i en ugnsform

Bryn kycklingbitarna tills de får lagom färg och lägg dem sedan över purjo/baconblandningen

Krydda med salt och peppar och lite timjan

Strö över riven ost

Blanda creme fraiche, dijjonsenap och grädde i en skål och bred detta över alltihop

Gratinera i ugnen på 225 grader tills det fått lagom färg (c:a 15-20 min) och servera sedan.

Om man vill kan man byta ut dijonsenap och timjan mot soltorkade tomater och basilika/oregano. 

Var försiktig med saltet - tänk på att både baconet och osten ger en hel del sälta.


Den som inte behöver tänka så mycket på vad de stoppar i sig kan med fördel äta detta till nykokt pasta eller ris. Men det går precis lika bra med bara en krispig grönsallad!

Smaklig spis i Karesuando, Långshyttan, Skebokvarn och Hyltebruk!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards