Alla inlägg den 23 december 2017

Av Göran - 23 december 2017 18:56

Jag la ut den ifjol den här dagen och jag gör det igen... Utan Jussi kan man ju inte starta upp julen! Varsågoda!



Samma klipp med samma vackra vinterbild. God jul på er, mina kära ordbrukare! Må ni få en lugn och trivsam jul där alla är glada och ingen dricker för mycket. Må ni vakna utan krämpor både på juldagen och alla andra dagar.

Hos mig har det varit allt annat än lugnt och värre blir det imorgon. För även om vi har devalverat vårt julbord till nästan ingentiong jämfört med hur det såg ut under min barndom hemma hos mormor. Syltor och aladåber och hemtjorvad leverpastej och korvar som trängdes med sill, skinka, revbensspjäll och annat. 

Jag ställer fram sill, Janssons frestelse (den vill inte JAG var autan) lite prinskorvar och köttbullar. En skillnad mot tidigare är att jag sska lägga till ett par vegetariska rätter för äldsta dotterns skull. Hon har inte varit hemma över jul på ett par år och innan dess firade hon med sin mammas släkt i flera år. Tror att det är 7-8 år sedan hon firade jul här hos mig. Så det lilla extra är ju kärt besvär.

Ryggbesvären tog om igår med full kraft så det blev inget julhandlande då. Idag har jag ändå lyckats släpa hem en skinka som jag nyss griljerade och en massa annan mat. Jag parkerade direkt utanför porten när jag kom hem och bar in lite i taget. Ville ju inte utmana ödet med att bära för tungt.

Sen dess har jag varvat arbete i köket med vila på värmedynan. Nu har jag dock gett upp för idag och gör resten imorgon förmiddag. Ugnen kommer att få göra rätt för sig, kan jag säga.

Sen då?

Tja, sen kommer sönerna och ena dottern och så äter vi bara en bråkdel avv allt jag bullat upp för att det inte ska se snålt ut. Sen sitter vi väl kanske och småpratar i ett par timmar innan de åker igen. Och då står man här med en sjuhelvetes massa mat alldeles i onödan.

Nåja, det är ju trevligt också! Med alla ljus både i mitt eget och i andras hem.

Nu ska jag gå och skaffa mig ett ligg!

Ja, på värmedynan, menar jag såklart! God Jul! 






Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards