Direktlänk till inlägg 26 december 2017

En man som heter Ove

Av Göran - 26 december 2017 22:09

Filmen i rubriken skulle jag se redan när den gick på bio. Tillsammans med tre av mina barn, var det meningen. Men ett av dessa "barn" blev sjuk så vi andra tre gick ut och åt innan vi skulle se filmen. Men då dök det visst upp nåt annat förhinder eller sjukdom hos ytterligare en så...

Tja, vi sa väl bara att det fick bli "en annan gång". Men när jag kollade ett par veckor senare var filmen borta från bions repertoar. Då ryckte jag väl på axlarna och sa kanske att "Shit happens!" och tänkte att om ett år eller så kommer den väl på någon av filmkanalerna jag abbonerar på.

Och jag har väntat och väntat och varje månad spänt kollat om den är med bland premiärerna. Och ikväll då jag damp ner i soffan fick jag se att den går ju NU! Klockan åtta började den och jag missade bara ett par minuter. Och det var SVT av alla kanaler som sände. De brukar ju nästan aldrig vara först att visa biosuccéer. Men kanske var de med och finansierade filmen mot löfte att få vara första TV-kanal som visade den, inte vet jag!

Nu har jag i alla fall sett den och gillar den högt och rent. Och det är skitenkelt att analysera fram varför jag gör det. Jag känner igen mig i den, i många av den lite stelbente Oves alla misslyckanden. Jag har upplevt en del av de sorger som drabbar honom och jag kan även känna igen hans sätt att tänka till viss del.

Och alt detta gestaltas på ett förnämligt vis av den geniale Rolf Lassgård. Vilken skådis!

Nu sägs det att Hollywood ska göra en amerikansk version med ingen mindre i huvudrollen än Tom Hanks, en annan av mina största favoritskådisar. Gene Hackman hade säkert också klarat rollen men jag vet inte om han fortfarande är verksam. Tror inte jag sett nåt nytt med honom sedan "Missisippi brinner" och det var ju inte igår precis.

Julen är över än en gång och jag kan inte säga att jag sörjer nämnvärt över det. Utanför fönstren rasar en snöstorm samtidigt som det är  12 grader kallt.

Jag ska upp imorgon och jobba, dock inte gristidigt! Det handlar om övertid i portvakt och reception och eftersom det är jag som stänger så börjar jag inte förrän halv nio. Chefen de har där mumlade något om att han ville ha mig där både torsdag och fredag också men jag sa att i så fall måste han deala med min chef eftersom jag har ordinarie dagskift då. Så med lite tur behöver jag bara jobba åtta timmar men får lön för tolv de dagarna. Det får jag väl kanske veta imorgon hur det blir. Mannen som chefar över portvakten är inte precis berömdd för sin framförhållning så det beskedet kommer i så fall i sista minuten.

Min jul är inget att ventilera här, konstaterar bara att inte mycket blev som jag tänkt och hoppats. Men som sagt, "Shit happens!" Det har det gjort förr och det lär det göra igen!

Nu, kära ordbrukare, ser vi framåt istället. Bara ett halvår till midsommar! Vi ses!


 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

27 december 2017 18:54

Jag såg Ove på film och nu såg jag den igen och vilken film och vilka skådespelare. Den är fantastiskt och Lassgård är toppen. Han hade sin mormor i en by alldeles i närheten och hade därför premiär på jägarna 2 och då var han här. Vilken trevlig och ödmjuk kille och skådespelare. Här har det snöat 2 dm men Sonen skottar med sin fyrhjuling och det har tagit hela dagen medan jag legat på soffan och latat mig och snytit mig stup i ett.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Göran

27 december 2017 19:37

Vilken tur han var hemma då! Snöat mkt här oxå. Nästan svårt att ta mig ut med bilen imorse. Men så mindes jag vad jag har för bil o hissade upp chassit o då gick det hur fint som helst

 
gun

gun

29 december 2017 20:40

Tittat in för att önska dig Gott Nytt År.
Här nere blir det en grönt nyår med.... ingen snö i sikte.
gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

Göran

29 december 2017 22:43

Stackare! Kom upp hit till Sveriges midja för här är det säkert 20-30 cm snödjup nu. Själv ska jag jobba både imorgon natt och nyårsnatten. Men jag är van - har gjort det mååånga ggr förr!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Torsdag 28 mars 13:42

Det moderna bondfångeriet börjar ta sig nya skepnader! Bara idag har jag anmält fyra annonser på FB där den ena utgav sig för att vara Youtubern och infuensern Joakim Lundell, alias Jockiboy, i en intervju hos Bianca Ingrosso. Man hör att det är ha...

Av Göran - Onsdag 27 mars 19:23

Måndagen och tisdagen liksom bara försvann. Och snart har väl även onsdagen följt i deras spår. Det grämer mig en aning att när jag nu äntligen hittade ett sätt att se all ishockey i hela Europa och även i Nordamerika helt gratis så är favortlaget ut...

Av Göran - Tisdag 26 mars 09:50

God Tisdagförmiddag på er, kära ordbrukare! Den här dagen började  tidigt. Redan halv fem vaknade jag utan att kunna somna om. Låg dock kvar ändå i en halvtimme innan naturen krävde uppstigning. En dusch och en kopp kaffe och sen byta lakan i sänge...

Av Göran - Fredag 22 mars 11:29

Nu är han äntligen här, mitt allra första barnbarn! Han skulle ju ha kommit igår egentligen men han tog sån tid på sig att det hann bli fredag. Lik sin pappa är han och givevis det mest fantastiska barn som någonsin fötts! Precis som ALLA barn både f...

Av Göran - Torsdag 21 mars 11:42

Jamen, det har ju liksom bllvit lite av en tradition att jag lägger ut "21/3" av och med Dan Hylander och Raj Montana Band när datumet infaller. Den har passerat 40-stecket och Dan själv fyller sjuttio i år om jag inte minns fel. Men både han och låt...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards