Alla inlägg den 18 januari 2018

Av Göran - 18 januari 2018 20:51

Mja... vad ska man tro? Än en gång har svenska folket valt en Jerring-pristagare som inte föll alla på läppen. Märkligt, eftersom detta ju verkligen ska vara svenska folkets pris. Det pris där alla kan rösta och utse den som folket anser vara mest värdig vinnare av en fin skål att ha chipsen i till fredagsmyset.

Först var det Stensson, golfaren som snuvade bl.a Johan Olsson på skålen efter Olssons seger på femmilaloppet i VM för tre år sedan. Och de senaste två åren har ridsporten vunnit genom Peder Fredricsson.

Jag kan inte låta bli att undra vem/vilka som röstat fram ryttar-Fredrik till inte bara ett men TVÅ Jerringpris. 

På mitt jobb snackas det massor av sport men inte en enda gång har jag hört någon uttrycka sin beundran varken för Fredricsson eller Stenssons insatser inom idrotten. Om skiftlag 65 på fabriken där jag jobbar hade fått bestämma hade Sara Sjöström fått den där kristallskålen både i år och ifjol. Och året före det hade säkert Zlatan vunnit.

En röstningskupp? Jomen, visst tror jag att det var det. Men, å andra sidan, en sådan kupp måste väl kunnat ha iscensatts även av Saras eller Zlatans anhängare.

Ridsport är ingen jättestor sport i svenskarnas hjärtan och inte golf heller (även om fler än någonsin ägnar sig åt denna ytterst primitiva form av jordbruk). Nej, vi gräsrotssvenskar gillar våra hockey- och fotbollsstjärnor. Samt förstås snordrypande skidåkare som kräks av utmattning när de gått i mål. Har vi dessutom haft framgång i någon gren inom friidrotten är även dessa hjältar ytterst populära. Men golf? Och ridsport?

Nej, det är kanske så att man inom dessa sporter varit lite smartare och insett att om alla aktiva och intresserade röstar så har man chansen att plocka hem det så prestigefyllda Jerringpriset till exempel.

Sådan är verklgheten, det är bara att bita ihop och gilla läget. Fredricsson vann - det är bara att gratulera!

Men nästa år...

Då ni, kära ordbrukare, tycker jag att vi går man ur huse för att rösta fram Sara, Zlatan, Östersunds FK eller varför inte någon nykomling på Sveriges idrottshimmel. FAST rytttare eller golfare nått stora framgångar. 2018 tycker jag ska bli året då svenska folket återerövrar Jerringpriset. I så fall är jag säker på att Farbror Sven himself ler i sin himmel.

Två nattskift skiljer mig, just nu, från sex dagar ledigt. Och när denna ledighet är över återstår bara två dag- och två nattskift innan jag åter får 14 dagar ledigt. Så håll tummen för att Euro-Jackpoten trillar in på fredag kväll och gör mig till 679-faldig miljonär. Så mycket är jackpoten nu upp i och går den till mig så lovar jag att ställa till med en hejdundrande fest där vem som vill är välkommen.

Dagen därpå är det jackpot även på traets V75 och en ensam vinnare på sju rätt kan kvittera ut dryga 43 miljoner i rikets mynt.

Och... går det inte vägen den här gången heller så kommer ju nya chanser hela tiden!

God tur till er alla, kära ordbrukare! Vi ses igen - när andan faller på!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards