Alla inlägg den 5 februari 2018

Av Göran - 5 februari 2018 21:58

Halva friveckan gjord! Nästan i alla fall... Nästa onsdag 14/2 ska jag börja jobba igen. Innan dess ska jag ha planlagt och kallat till ett stormöte med alla skyddsombuden på min avdlening. Tänkte åka in till "gruvan" imrogon och sätta ihop ett program för skyddsombudsmötet. Helst på morgonen men vi får se när tid och ork medger det.

Vår arbetsgivare har gåt ut med nya regler för övertid, vilket blir EN av de punkter vi ska diskutera. Vår nye spanske vD har sagt att ingen får jobba mer än 48 timmar övertid per år.

Som huvudskyddsombud och facklig förtroendeman borde jag kanske jubla eftersom den enda logiska slutsatsen av ett sånt beslut måste vara att man anställer mer folk. För utan en rejäl ökning av personalstyrkan finns inte en chans att vi kan dra ner övertiden såååå mycket.

Men tror någon det så tror de fel! Vår vD har helt enkelt sett övertidsuttaget för de senaste åren och sparkat bakut. Han har sett att vi har ett övertidsuttag som motsvarar 15-20 heltidstjänster och tror att man kan stoppa det med nya regler. Jag jobbar alltså i en organisation där verksamheten bygger på att folk vill och kan jobba övertid. Varje skiftlag har en inbyggd reserv på 1 person. Alltså... om en är sjuk och en annan har sjuka barn så är vi minus en person och måste börja ställa jobb. Arbeten som inte blir utförda p,g,a personalbrist.

Det innebär att vi mer eller mindre konstant ligger efter med vissa arbeten. Det kommer att bli mycket värre framöver och så fort ledningen ser att det slår tillbaka mot dem själva och mot den heliga lönsamheten så kommer de att tvingas backa

Skjuter de sig själva i foten? Ja, det är jag övertygad om. Det räcker med ett strömavbrott på 3-4 timmar så kommer företaget att få vika ner sig och säga att de tacksamt tar emot ALLA som vill och orkar jobba övertid.

Skydds- och miljöarbete samt fackligt arbete överlag anser vd;n ska skötas inom ramen för "extra utfyllnadstid".

(Vi skiftarbetare har ju så mycket fritid tack vare att företaget tvingades bjuda på det för att få igenom övergången till 6-skift för sju år sedan.)

D.v.s så tror han att skyddsombud som har flera mil att resa för att delta i skyddskommittéens arbete ska göra det till en avsevärt lägre ersättning och helt utan reseersättning.

Men jag vet att det inte kommer att ske. De som bor en bit ifrån kommer inte att deltaga annat än på arbetstid. För då får de gå ifrån med fullt betalt och det kan inte platschefen göra något åt.

Det känns lite jobbigt att de hela tiden slår undan benen för oss. Att de hela tiden motarbetar oss när det gälller skydd och säkerhet. Antagligen har de mest övertidsbenägna börjat tjäna för mycket pergar i ledningens ögon och man tar då till maktspråk för att strypa deras inkomster.

Svineri är vad det är,  varken mer eller mindre! Själv undrar jag om det ens är lagligt. Det ska jag dock ta reda på före eller under det möte med mina skyddsombudskollerger som jag ska planera imorgon.

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6
7
8
9
10 11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards