Alla inlägg den 6 februari 2018

Av Göran - 6 februari 2018 20:21

Ser i "historiekolumnen" att jag idag för precis ett år sedan la ut både sommarbilder och en yotubelänk med Östen Warnerbrings underbara "Snart blir det sommar igen". Jag är inte och har aldrig varit ett Warnerbring-fan men just den där låten har stannat i mitt hjärta. Delvis säkert beroende på den där lilla rösten i barnkören som inte riktigt räcker till då hen tar i ända ifrån tårna och .sjunger att "...Ååååh, fåglarna sjunger..." följt av ett skratt från artisten själv. Men det är ett vänligt skratt, absolut inte spydigt eller elakt. Han kunde säkert bara inte låta bli. Och de kunde ju ha gjort nya tagningar tills barnet satte tonerna men jag tror att Östen eller producenten tyckte att det var så charmigt att man lät det vara kvar.

Den låten har jag lagt ut någon gång tidigare också så jag ska inte göra det igen. Den som vill höra den hittar den lätt på "tuben" och säkert också på Spotify.

Annars... så var jag inne på "Gruvan" i några timmar mitt på dagen idag. Och det mot ersättning av bara "extra utfyllnadstid". Men.... (viskar) jag kompenserade mig själv genom att både äta lunch och köra ett pass i träningslokalen mellan in och utstämpling. Ja, jag VET att det är värsta skurkfasonerna men när man har med skurkar att göra så ursäktar det om man frestas att kompensera sig själv en aning. Jag hänvisar till gårdagens blogg för den som till äventyrs inte fattar vad jag snackar om.

Lite skrämmande är kanske det faktum att jag inte skäms ett enda dugg fast jag vet att jag gjorde fel. Men jag har i 42 års tid aldrig fuskat det allra minsta med arbetstiden. Däremot har jag många gånger bjudit dem på tid genom att t-ex sköta delar av mitt fackliga uppdrag på fritiden hemifrån. Så det jämnar nog ut sig, som han sa som sket i brallorna och satte sig ner.

Nej, min slutsats av företagets agerande blir ju att de fortfarande vill köpa vår fritid i minst samma omfattning men de vill slippa betala skäligt för den. Tyvärr finns det en hel del människor som byggt hela sin ekonomi på att göra tillåtna (enligt lagen) 200 timmar per år och kanske dessutom en del utfyllnadstid. 

Därför har jag inte så mycket hopp om en enad arbetarkår som blåvägrar allt annat än övertid. Det är ju vårt enda stridsmedel att de inte kan tvinga oss att jobba utfyllnadstid utan den är frivillig. Övertid KAN de däremot beordra men i alla år har det alltid funnits fler som VILL jobba extra än det funnits timmar att jobba. Därför är det bara i extrema kriser som företaget har tvingat ut oss på övertid. 2-3 gånger under mina 42 anställningsår.

Just nu känns det skönt att veta att jag bara har ett år kvar på mitt mandat som huvudskyddsombud för min avdelning. Jag har redan nu suttit mycket längre än jag tycker att någon ska ha ett sånt uppdrag. Inte heller ska man vara chef för samma gruppering mer än 5-6 år, tycker jag. 

De tyngsta namnen i styrelsen för IF Metall-klubben på min arbetsplats har suttit i 20 år och mer. Men så har de somnat också. Ingen av dem får längre särskilt mycket uträttat och där vill jag inte hamna. (Om jag nu inte redan är där utan att ha fattat det själv...) Hur som helst så avgår jag ju om lite mer än ett år om inte förr.

Klubbens årsmöte går av stapeln i slutet av denna månad men jag tvivlar på att någon på allvar utmanar sittande styrelse. Det funkar nämligen så att när valet närmar sig så samlas valberedningen och tittar på om någon misskött sitt uppdrag grovt och bör avsättas. Men om ingen har det så föreslår man undantagslöst den som haft uppdraget sen 1-100 år. Ibland kan det bildas en liten klick som försöker "kuppa" fram en egen kandidat till ordförande eller liknande men det var mycket länge sedan något sådant lyckades.

För mig personligen är det obegripligt hur någon kan sitta kvar i 20-30 år och känna någon sorts tillfredsställelse fast man inte längre får något alls ur händerna. 

Därmed önskar jag godnatt till mina kära ordbrukare i Ulricehamn, Överkalix, Treslövs läge och Ingatorp. May God ride with you! Ten four... and God Bye!





Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6
7
8
9
10 11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards