Alla inlägg den 11 februari 2018

Av Göran - 11 februari 2018 21:14

Söndag kväll men sängen får vänta tills dottern är hämtad från jobbet. Men hon slutar, tack och lov, klockan 23 ikväll. De två senaste nätterna har hon jobbat till klockan fyra på morgonen så elva på kvällen känns lite mer mänskligt.

Har tittat på Farmen ikväll och tyvärr så blev ju min tippade slutsegrare utslagen ikväll. Nu behöver ju inte det betyda det definitiva slutet för Pavel på farmen för medan eftertexterna rullade fick vi ju se hur han anlände på filialen, Torpet. Så kanske han tävlar sig tillbaka därifrån.

Egentligen tycker jag inte att man ska få någon andra chans när man har förlorat i tinget. Om jag leker med tanken på att jag själv skulle delta (vilket INTE kommer att ske) så skulle jag nog bli lite grinig om jag slagit ut en medtävlare i rättvis tävlan och den personen sedan fick en frisläng tillbaka och sedan vann hela skiten.

EGENTLIGEN... gillar jag inte heller systemet med utmanare som tillkommer efter resans gång. För att vara en riktigt värdig vinnare i mina ögon ska man helst ha varit med på hela resan. Byggt och mjölkat och mockat samt vunnit i tvekamp i tinget.

Men det blir kanske "bättre TV" om allt inte är så förutsägbart. Om deltagarna skakas om då och då av att det kommer in nya. Det är väl kanske det där att jag gillar fair play. Uppväxt som jag är i sjuttiotalets sosseland där alla skulle ha samma chans och allt skulle vara så rättvist som möjligt.

Imorgon kväll får vi se om Pavel kan överraska mig i sitt val av ny storbonde, om han nu får välja fritt. På Farmena har han ju bara en polare kvar och det är ju senaste storbonden Dee. Jag gissar att han väljer henne för en vecka till.

Och det är väl inget dumt val. Jag tycker att hon visat upp bäst ledaregenskaper av de som prövat på rollen så här långt. Möjligen ger han en hommage till sin baneman Robert som slog ut honom och sätter honom som storbonde.

Jag garderar med Robert men första gissningen är Dee.

Själv blir jag aldrig varken storbonde, farmare, torpare eller förstekämpe. Skulle aldrig ens tänka tanken på att vara med i något sånt där. Men det finns ju andra som vill så programmet lever säkert vidare ett bra tag.

Två lediga dagar återstår av min tvåveckors ledighet innan det bär till igen på onsdag morgon. Imorgon ska jag träffa min viktcoach och på eftermiddagen är det rehabträning. Jag har kört ett ganska hårt pass själv idag och det känns på flera ställen i kroppen. 

På tal om Farmen, förresten.... "Guttas" stand-in, Vincent sa i veckan att han äter sill till frukost varje dag. Jag blev nästan full i skratt när jag hörde det för bara ett par dagar innan fick jag tipset att pröva det av en LCHF-kompis på nätet. Hon sa att hon brukar skala två kokta ägg och dela dem i fyra klyftor. Till varje klyfta åt hon sedan 2-3 bitar valfri sill på burk. Jag testade och tyckte genast att det var en utmärkt frukost. Man blir mätt och är mätt ganska länge också.

Det finns ju en anledning till att sillen alltid står först på smörgåsbordet, julbordet etc. Sältan och syran får ju magsäcken att dra ihop sig lite och man orkar inte äta lika mycket av de dyrare inslagen på bordet, vilket förstås alla krögare vet om. Så flera dagar den senaste veckan har jag käkat ägg och skärgårdssill, senapssill eller fransk löksill. På Lidl hittade jag dessutom en ny smak som jag aldrig testat men jag vill varmt rekommendera deras Pepparrotssill med Wasabi. Lite starkare men väldigt god! Så, om du gillar sillinläggningar av olika slag, köp en burk och pröva när du går in i en Lidlbutik nästa gång.

Jag trodde ju tidigare att det fanns mycket kolhydrater i sill eftersom inläggningslagen innehåller socker men det är inte mycket alls. Sill innehåller ju desutom en massa Omega 3 som ska vara så nyttigt.

Precis som lax. Det åt vi till middag idag, dotra och jag och det var ren och skär njutning från första till sista tuggan.

Kall sås av gräddfil, röd stenbitsrom och rödlök gjorde den ännu bättre.

Imorgon ska jag ta min ganska nya Crockpot till heders igen och låta en bit fläskkaré tillaga sig mer eller mindre själv i 6-7 timmar med lite lök, morötter och annat gott. Med tanke på vad den där manicken gjorde med annat kött så lär väl karré falla sönder av sig själv bara man tittar på den när det är klart.

Det har så smått börjat snöa igen och SMHI har ju hotat med nytt oväder från Norge så vi får väl se om jag måste gräva mig ut med bilen imorgon bitti.

OM jag tar mig ut ska jag nog ta en sväng till Norrlands shoppingmecka, Birsta och inhandla en mindre snöskyffel att ha i bilen. Sen kan ni ge er tusan på att det inte faller en enda flinga till förrän tidigast i november.

Minns en sommar i början av 80-talet, tror det var -82, då ett varuhus i stan skulle stänga och hade utförsäljning. Då köpte jag nya gummistövlar, ett rejält regnställ samt två paraplyer (för att altid kunna ha ett i bilen).

Men jag fick inte användning av någotdera förrän året efter!

Så köp sånt istället för nya shorts eller andra lätta sommarkläder innan juni så ska ni se att vi får en kanonsommar!

Murphys lag, alltså! (Kan nå´t jävlas så kommer det att göra det!)

Bara drygt fyra månader kvar nu! Till midsommar, alltså. 

Ha det gott, kära ordbrukare, i Axmarby, Väckelsång, Svenstavik och Norrskedika!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6
7
8
9
10 11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards