Alla inlägg den 14 februari 2018

Av Göran - 14 februari 2018 09:48

Vaknade imorse och så var den dagen förstörd! Åtminstone arbetsdagen. Kände genast av lite ont i halsen och då jag steg upp kände jag hettan i huden och stoppade termometern i örat. 39,2 sa den.

Så då... ringde jag och sjukskrev mig!

Vet inte hur många gånger genom livet jag bitit ihop och åkt till jobbet fast jag borde stannat hemma. Men vid feber drar jag ändå gränsen. TROTS att det kostar mig ett löneavdrag på 12 timmar på lönen i mars. Så slår karensen för oss skiftarbetare. Den lön som redan är ganska mager p.g.a att jag varit ledig hela första halvan av denna månad och inte tjänat in några OB-tillägg.

Men det är bara att bita i det sura äpplet för jobbar med feber gör jag bara inte.

Läste igår kväll om en dunderkur som skulle hålla alla sjukdomar borta om man bara tog den varje morgon under vinterhalvåret. Man skulle pressa saften ur en apelsin och en citron. Sedan riva färsk ingefära i blandningen och sist pressa ner en vitlöksklyfta. Därefter slår man i sig sörjan. Med en grimas, kan jag tänka mig.

Nu är det ju på det viset att av dessa ingredienser har jag väl bara vitlöken hemma. Möjligen kan det ligga en liten bit ingefära i kylen men varken apelsiner eller citroner finns att tillgå. Så jag hoppas på att naturen gör jobbet själv inom några dagar. Plus några alvedon mot febern.

Halsen känns bättre efter några baljor varmt och gott kaffe och alvedonet hjälpte mot febern. Åtminstone just nu mår jag inte så pjåkigt ändå.

Så då får man ju försöka fördriva lite tid med att sätta lite tankar på pränt i bloggen. Det är ju inte precis ansträngande och jag kan dessutom ta paus så ofta och så länge jag vill.

Ljuset är sakta men säkert på väg tillbaka till mina breddgrader. Dagsljuset dröjer sig kvar en liten aning längre för varje dag. Och det är skönt även om snön ligger meterdjup överallt. Skönt om vi kunde få slippa mer snö ett tag nu så att snörröjningen får en chans att komma ifatt. Köra bort de gigantiska snöhögar som ligger här och var samt kanske damma av den gamla väghyveln och jämna ut de puckelpister som är gator och vägar i vanliga fall.

Idag undviker jag nog att åka ut på några bilturer. Planen var ju att jag skulle arbeta så jag har såklart sett till att det som behövs finns hemma. Och tar något slut akut så har jag ju faktiskt närbutiken, Tempo,  bara några hundra meter bort.

Så jag får väl slå igång TV;n och titta på lite sport från OS i Sydkorea. Det var visst skidskytte vid 12-tiden och det är ju alltid spännande att se på.

Så ha en underbar onsdag, kära ordbrukare, i Höganäs, Kaunisvaara, Mjölby och Grythyttan.

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6
7
8
9
10 11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards