Alla inlägg den 15 februari 2018

Av Göran - 15 februari 2018 22:13

Ännu ett OS-guld idag till det där lilla landet i norra Europa som invånarna kallar Sverige. Hanna Öberg sköt och skidade hem det imorse i skidskyttet. Underbart spännande och imponerande av en så ung deltagare.

Jag följde det från TV-soffan medan alvedonet tog ner febern åt mig. Nej, jag har inte drabbats av "OS-sjuka"! D.v.s att det är INTE på grund av OS som jag sjukskrivit mig. Det har jag inte råd med. Det tror jag ingen har råd med. Inte efter karensdagens införande av den arbetsgivarvänliga Bildt-ministären på 90-talet.

Man sa då att målet med karensdagen var att minska korttidsfrånvaron (Läs: Okynnes-frånvaron) och det lyckades man alldeles otroligt bra med. Däremot ledde karensdagens införande till att den betydligt dyrare (för arbetsgivarna, alltså) långtidsfrånvaron rakade i höjden eftersom folk inte stannade hemma för lättare krämpor längre utan bet ihop och jobbade FAST de var sjuka. Det ledde alltså automatiskt till att många blev rejält mycket sjukare än annars eftersom de inte hade råd att sjukskriva sig INNAN åkommorna blev allvarligare. Vilket ju vem som helst enkelt kunde räkna ut!

Men de där som vi kallar arbetsgivare var och är ju så säkra på att när deras fotfolk (anställda) sjukanmäler sig så är det oftast på grund av att de är så förbannat pjåliga och känner efter alldeles för mycket.

Och visst fanns det säkert en och annan som missbrukade de mer generösa sjukförsäkringsreglerna som rådde innan men den stora majoriteten jobbade fanimig på även många gånger då de borde stannat hemma!

Ikväll följde jag AIK-Timrå på C-More. Härligt att få möta ett Stockholmslag så man slipper sitta och kura framför dataskärmen utan får se matchen i direktsänd TV. Jag är nästan säker på att Timrå är det lag i hockeyalsvenskan som synts minst i TV-sändningarna. Detta trots att man toppar tabellen i överlägsen stil. Nästa match går på lördag och eftersom vi då möter Södertälje SK så räknar jag med att få se även den kampen från TV-soffan. AIK och Södertälje är tveklöst de två lag som synts oftast i TV-sändningarna ihop med Leksand och Björklöven. Seriesuveränerna från Timrå verkar inte intressera C-Mores beslutfattare att visa.

Just idag blev det ju förlust trots ett heroiskt kämpande TIK som hämtade upp underläge med 0-3 och 1-4 till 5-5 vid full tid och även efter förlängning. I straffläggningen drog sedan AIK den längsta stickan och vann.

Men jag såg ju hockey redan imorse också. Då från OS och matchen Sverige-Norge där vi vann med 4-0. Lite roligare kanske men å andra sidan bara vad vi hade rätt att förvänta oss.

Febertopparna bekämpas fortfarande med Alvedon men nu är de slut så imorgon måste jag åka iväg och köpa hem mer om kroppen envisas med att fortsätta att överhettas.

Till dess - Ha det gott, kära ordbrukare, i Bromölla, Sangis, Övralida och Mehedeby. Vi ses!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6
7
8
9
10 11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards