Alla inlägg den 28 februari 2018

Av Göran - 28 februari 2018 21:29

Jamen, visst är väl ändå onsdag en rätt ok dag? I vart fall denna vecka eftersom onsdag betyder ledighet i sex dagar.

Har varit inne på "gruvan" en stund för att skriva protokollet från gårdagens skyddskommitté.

Nu blev det inte så mycket till protokoll eftersom vi ägnade mer tid åt att författa krav på arbetsmiljöåtgärder enligt arbetsmiljölagen §6:6A.

Företaget har valt att jävlas med ss så då jävlas vi tillbaka. De har sagt att möten av typen skyddskommitté ska skötas på exra utfyllnadstid. Då svarade vi med att tala om för dem att får vi inte övertid på det sätt vi alltid fått så avgår vi allihopa. Då backade de genast och sa att självklat ska ersättning utgå för övertid så fort någon kommer på ett möte på sin fritid.

Men vi överlämnade ändå sex formellla krav på omedelbara åtgärder som rör vår arbetsmiljö. Så att de vet vilka de har att göra med. Så att de vet hur den svenska grisen biter.

Protokollet har jag skrivit under dagen plus att jag haft telefonkontakt med arbetsmiljöverket.

Och mitt i denna hetluft så känner jag väldigt tydligt att... Jag har liksom gjort mitt! Med mer än tio år på samma uppdrag märker jag, till min förfäran, hur jag själv inte längre har det driv och den jävlaranamma som borde utmärka varje huvudskyddsombud. Eller vilken facklig förtroendeman som helst egentligen.

Därför har jag också varslat mina kolleger om min avgång senast om ett år, då mitt mandat går ut. Jag försökte ju få avgå redan för två år sedan men då de inte hittade någon som ville ta över lät jag mig övertalas att ta ytterkigare tre år. Nu ska jag kriga allt jag kan under det år som återstår av min tid som huvudskyddsombud och därmed försöka skaffa min efterträdare ett bättre läga att börja ifrån.

Vi fick företaget att backa när det gällde ersättningen för den tid vi lägger ner och det är en viktig delseger. Så nu ska jag bara försöka få dem att backa även på 5-6 andra viktiga punkter för att skapa ett bra läge för någon annan att ta över mitt uppdrag.

Ett av mina sista viktiga uppdrag blir att åka till Holland om ungefär en månad och kolla av att den dammsugarbil min arbetsgivare beställt håller måttet på alla vis. För två år sedan åkta jag till Årdal i Norge med höga fjäll och djupa dalgångar och nu ska jag alltså få se det platta holländska landskapet. Kanske tar jag med mig några tulpaner hem!

Snön ligger djup utanför mina fönster och kylan biter hårt i husknutarna. Förbannade februari men den är åtminstone snart över ocg får ge plats åt mars dom jag har mycket mer tolerans emot.

Härda ut, kära ordbrukare, och kom ihåg att det bara är knappa fyra månader till midsommar!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6
7
8
9
10 11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards