Alla inlägg den 11 mars 2018

Av Göran - 11 mars 2018 17:42

 

Big red Machine! Så kallades förr ibland det sovjetiska, närapå oövervinnerliga, landslaget. Detroit Red Wings i NHL kallas så också ibland. Men just nu, här i Sverige är det Timrå IK som bär det hedrande smeknamnet.

Andra seriefinalen mot Leksand är över. I den första vann Timrå i förlängning efter en ganska jämn match i NHK Arena. Men idag åker man till Dalarna och dominerar på bortaplan mot Leksand.

0-2, som det stod nästan till slutsignalen var nästan i underkant. Men med bara fem sekunder kvar får masarna ändå in ett tröstmål till 1-2. Det betyder att Timrå har tre chanser att "slå in matchbollen" och ta sig vidare till nästa kvalserie mot Karlskrona. Den spelas då i bäst av sju matcher så jag hoppas att den röda maskinen kuggar i lika fint på tisdag då nästa match spelas här på Sveriges midja.

Fem ordinarie spelare saknades i Timrå p.g.a skador och sjukdom. Men det märktes inte alls, man spelade med bara sex backar som givetis fick mer istid än de är vana vid. Men man spelade lika lugnt och säkert ändå.

Just detta faktum förbryllar mig en aning - att man agerar så lugnt och säkert samt att man inte egentligen haft några riktiga svackor på hela vintern. De har ett väldigt ungt lag och unga lag brukar inte vara så stabila. Även om det finns talang, skicklighet och muskler så att det räcker så brukar bristen på rutin märkas. En enda spelare i truppen har fyllt trettio år (Andreas Molinder, född 1987) och 3-4 andra har fyllt 25. Men annars är de flesta kring 20-strecket. Vilket gör deras säsong ännu mer anmärkningsvärd!

Det tyder på att de har duktiga ledare som är vana att jobba med unga människor.

Hur långt det räcker får vi förstås se, än har man ju inte vunnit något bestående men man är en bit på vägen.

OM... om vi slår ut Leksand så väntar ny matchserie mot Karlskrona. KHK kommer till den matchserien på grund av att de har misslyckats att hänga kvar i SHL medan laget underifrån är där tack vare goda prestationer och det självförtroendet  kan räcka långt. 

Två timmar återstår innan det är dags för Farmen på TV. Spännande ska det bli att se vem som blir andrekämpe och hur det slutar i tinget. Jag som skrev för ett tag sedan att jag egentligen inte tycker att man är värdig vinnare om man inte varit med hela vägen håller nu stenhårt på just två sådana deltagare. Jag hoppas att Helena och Robin möts i den slutgiltiga finalen. Robert har gett mig lite dubbla känslor och Stefan likaså.

Stella, J-P och Alexandra tycker jag är mobbare. Deras miner då någon gömt alla saxar så att inte Robert kunde hyfsa till sitt utseende efter att han bjöd på att de fick klippa hår och skägg på honom lite som de ville. Grisigt gjort, tycker jag!

Var det någon som använde mitt travtips igår, förresten? Grattis i så fall till 384 kr i utdelning på satsade 96.

Fyra rader med sex rätt blev det efter att jag ganska sent gjorde om mitt ursprungliga tips i avdelning två. Jag tog då bort bl.a nr. 6. Dealwithakiss för att kunna gardera i ett annat lopp. Hade jag INTE gjort det så hade det bara blivit en rad med sex rätt eftersom garderingen jag talar om var On Track Piraten som jag skrev om igår. Och han vann ju!

Nu, kära ordbrukare, får ni ha en skön söndagkväll i Mörbylånga, Resele, Skärblacka och Karlholmsbruk!

Vi ses!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards