Alla inlägg den 2 april 2018

Av Göran - 2 april 2018 22:42

Vad skönt det är att idrott inte alltid är rättvis! F-n vet om giffarna egentligen förtjänade den poäng man fick genom att hålla nollan både framåt och bakåt mot Örebro inför en minst sagt annorlunda inramning av en allsvensk premiär.

Konstgräsplanen var förstås snöfri liksom huvuddelen av de läktare som har tak över sig. Men på¨båda kortsidorna var läktarna begravda av snö. På den östra sågs ett äldre par som grävt fram två stolar och satt där i snön med kaffetermos och massor av kläder mot kylan. Ungar åkte kana nedför läktaren både på mage och på sina rumpor. Det kan jag inte minnas att jag sett förut under en fotbollsmatch. Se det själva här!

Örebro började bäst och ägde stora delar av första halvleken. Men GIF jobbade sig in i matchen och hade kanske lika många chanser som gästerna att skapa målchanser. Men 0-0 blev det och jag gissar att bägge lagen är nöjda med det.

I Karlskronas hemmahall var läktarna snöfria och dagen till ära sattes ett nytt säsongsrekord för publikmängd. Delvis tack vare Timrås spelartrupp som bjudit sina fans på bussresa och entrébiljett. Spelarna själva gick alltså in med pengar för att få full buss med supportrar att åka hundra mil söderut och stötta laget.

Och i matchen mellan Medelpad och Blekinge gick alltså Norrland ut som segrare. Nu har vi alltså minst en match kvar av säsongen. I hemmahallen på onsdag möts TIK och KHK igen. Vinner blekingarna är säsongen slut för Timrå men vid hemmaseger blir det en avgörande match på fredag i Karlskrona.

Hur rättvist det sean var att Timrå vann ikväll kan säkert diskuteras men eftersom vi gjorde två mål mer än hemmalaget så vann vi väl rättvist då- Även om KHK vann skottstatistiken, tekningarna och puckinnehavet så är det ju "til syvende og sidst" målen som räknas.

Och jag är nöjd förstås! Giffarna har hela säsongen på sig att plocka de poäng som behövs för att stanna kvar i högsta serien och Timrå har fortfarande chansen att ta sig upp.

Därmed stänger jag butiken för idag och önskar godnatt till mina kära ordbrukare i Jämjö, Söderbärke, Sibbhult och Simlångsdalen. Vi se igen! När andan faller på...

Av Göran - 2 april 2018 11:44

Det ser inte så ljust ut för Timrå efter hemmaförlusten i förrgår. Man spelar minst lika bra som Karlskrona men skillnaden mellan lagen består i att KHK hela vintern innan mött bättre motstånd än Timrå gjort. Det går egentligen inte fortare i SHL, åker skridskor gör amn lika fort i allsvenskan. Nej, det handlar om den där lilla skillnaden i skicklighet i att göra något vettigt med pucken i samma höga fart. Karlskrona är vana vid att måsta tänka någon microsekund snabbare än Timrå. Vi ligger under med 1-3 i matcher. Vinner KHK idag så är säsongen över för de rödvita hjältarna från sulfitens hemort på jorden. 

Men jag väljer optimismen och håller både tummar och stortårna  för att TIK ska göra det inget lag gjort sedan nuvarande kvalmodell infördes - att resa sig ur två matchers underläge. I SHL har ingen klubb någonsin rest sig ur 0-3-läge men såna där rekord är till för att slås och varför inte tänka så. "Vi är Timrå och vi ger aldrig upp!", sjunger jag för mig själv precis som hejaklacken på deras hemmaläktare.

Inte nog med att det är hockeymatch idag. Innan den börjar kommer jag även att ha sett GIF Sundsvall inleda årets fotollsallsvenska med match mot Örebro. Lite underligt känns det att fotbollen drar igång fast snön ligger meterdjup.

Men på GIF Sundsvalls namnlösa hemmaarena finns ingen snö. Där lyser plastgräset grönt och fint tack vare värmeslingor i marken. Men på läktarplats lär det vara svinkallt eftersom det blåser i planens längdriktning idag. Så eftersom jag inte äger varken skoteroverall eller vargpäls så avnjuter/genomlider jag också den matchen från soffan.

Expertisen i Sverige, de där som "kan", så kommer GIF att hamna toksist i årets allsvenska. Men de brukar tippa oss ungefär där så det är bara som vanligt. Och jag måste medge att mina förhoppningar på årets lag är lägre än på många år. Jag känner också att jag är väldigt nöjd om de klarar av att stanna i allsvenskan samt att rikta upp sina finanser så att de inte förlorar elitlicensen. För då flyttas de ner om de så blir svenska mästare.

Om ett drygt halvår vet vi hur det gick. Och om c:a 7-8 timmar vet vi om Timrå krigat sig till en sjätte matc på tisdag eller om de hängt undan utrustningen och tagit sommarlov.

I min fantasi jublar jag och alla andra Timråfans på torsdag kväll över att TIK gjort det ingen gjort före dem - vänt underläge med 1-3 till vinst med 4-3. Då blir det fest nästa frivecka (som börjar på lördag morgon eftersom min fjortondagarsledighet tar slut idag. Imorgon ska vi "på´t igen", jag och de andra tokstollarna på skiftlag fem.


Jamen det måste jag ju också nämna lite om.

Fr.o.m imorgon ska vi pröva verksledningens nya idéer. Daggående chefer har alldeles för lite att göra och dessutom en viss fallenhet för hybris. Tankarna om deras egen betydelse blir lite för stora ibland. Så nu har något eller några av dessa ljushuvuden räknat fram ett arbetsschema som vi ska följa till punkt och pricka. Det är ihopräknat exakt på minuten genom hela arbetsdagen och alla vi som jobbar på golvet vet att det kommer att gå åt skogen redan första dagen och om några veckor har cheferna själva tröttnatr på att följa upp att vi jobbar som de vill och allt rinner stillsamt ut i sanden. Och återgår till det vanliga.

Några gånger har jag frågat såna chefer vad det är som får dem att tro att de är bättre lämpade att lägga upp vårt arbete än experterna själva. D.v.s vi som utför jobben. Genast brukar de försäkra mig att de tror de inte alls utan de vill bara försöka underlätta för oss. I helvete heller, säger jag! Idéer och skrivbordsprodukter från chefer syftar undantagslöst till att tjäna mer pengar åt företaget. DET är det primära syftet. Och lika undantagslöst så krånglar det alltid till tillvaron för oss som gör jobben. Vi får mer att göra, måste springa fortare och skadar oss lättare.

Men som tur är så har där "mupparna" väldigt dåligt tålamod att faktiskt genomföra sina tankar. Det verkar som om det är roligare att hitta på nya dumheter!

Som ordbrukarna säkert förstår så hatar jag detaljstyrning. Ingen är mer expert på ett arbetes utförande än den som utför det. Så de kunde väl åtminstone fråga oss till råds innan de sjösätter sina ranka skutor till projekt. Då kanske man kunde plantera en eller två vettiga idéer hos dem. Det har jag faktiskt lyckats med ett par gånger genom åren. Fått en chef att tänka på ett nytt sätt och se andra vägar. Som han lite senare presenterat som sin egen tanke!

Men det bjuder jag gärna på om det blir lite midre galet!

Ha en skön annandagseftermiddag och kväll, kära ordbrukare i Sundsvall, Örebro, Karlskrona och Timrå. Jag hoppas dock att invänarna i Medelpad är ett par snäpp lyckligare ikväll än folket i Närke och Blekinge.

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards