Alla inlägg den 8 april 2018

Av Göran - 8 april 2018 20:18

I helgen har jag konstaterat att jag är en jävla lumpsamlare! Min yngste son har flyttat hit och behöver därmed eget utrymme i det rum som utgjort skräprum och förvaringsplats för bl.a lakan och handdukar. Efter någon tids funderingar beslöt jag att röja ur två av de tre garderoberna i hallen som också innehöll en massa saker som jag i något av livets skeden trott mig behöva nån gång.

Men nu har jag tänkt om! Jag började igår och blev nästan klar med det största av de två skåpen. Två sopsäckar fylldes och stuvades in i Madame Citroens rymliga bakparti för borttransport när Kretsloppsparken öppnar. Jag uppskattar att de väger 25-30 kg tillsammans. Och som om det inte vore nog så står nu i mitt kök tre säckar till som tillsammans väger nåt liknande. 

Jamen, det är ju inte klokt! Jag har röjt förr och tittat på t.ex de där blå påslakanen som jag och exet fick till julen 1979 av hennes mormor och tänkt att de ser ju ganska fräscha ut ändå. Det är ju bara det ena som är lite trasigt nedtill.

Och såna tankar har jag haft om fler saker som jag nu ratat. Vi bor 3 personer här så varför ska man ha 14-15 uppsättningar med sänglinne? Eller 10-12 urtvättade badlakan.

Nej, jag satte mig vid datorn och beställde hem lite nytt eftersom jag just nu är på lite grönare kvist ekonomiskt än annars. Och det kommer att både räcka och bli över även om vi skulle råka få nattgäster nån gång.

Skåpet gapar lite halvtomt just nu i väntan på leveransen från postorderfirman. Men jag har fått blodad tand nu. För sådär ser det ut på fler ställen i mitt hem. Jag förvarar en massa skit som jag aldrig använder.

Så de kommande fyra dagarna innan jag börjar jobab igen ska jag försöka röja ur ett litet skänkskåp som står i hallen fullt med saker i både skåp och lådor. För varje sak ska jag fråga mig om jag behöver den och om det är sannolikt att jag kommer att använda den. Nästa frivecka ger jag mig på mitt eget sovrum och rensar ut. Jag är också ganska sugen på att köpa en snygg tapet till den längsta väggen och färg till resten av väggarna. Har sett en tapet med vackra blommor på grå botten som jag tänkte ha bakom huvudänden på sängen och sedan måla resten i en grå nyans som matchar tapeten. Möblera om ska jag också göra i samma veva.

Men först ska alltså lumpen fraktas till soptippen. Såvida nu inte den container som min hyresvärd ställer ut vid den här tiden varje år står kvar. Då kastar jag det där. Till glädje för ett antal damer i hucklen som regelbundet rotar igenom containern. Troligen i hopp om att det slunkit med något av värde i det folk kastat.

Och skulle det sedan vara så att någon vill ha mina gamla örngott, påslakan eller handdukar så får de så gärna ta dem. Jag blir annars lite sorgsen då jag ser vuxna människor rota bland andras sopor. Det hade varit helt otänkbart i min barndom/ungdom.

Men tiderna förändras ju... På både gott och ont! Fast mest ont, känns det som. I höst kommer ett öppet rasistiskt parti att vara med och tävla om våra röster. Och dessvärre är jag rädd att de kanske kan ta sig in i riksdagen. Vad gör man då? Emigrerar eller begår harakiri? Fy för den lede!


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards