Alla inlägg den 30 april 2018

Av Göran - 30 april 2018 07:15

Tack o lov för den moderna tekniken! Jag hade annars fått problem med vad jag skulle välja att se på igår när hockeymatchen mellan Sverige och Finland gick samtidigt som GIF Sundsvalls match mot Elfsborg. Nu blev det att se GIF direkt och sedan Tre Kronor i efterhand med digitalboxens hjälp.

Och Sundsvallsgiffarna är, trots att expertisen som alltid tippat dem toksist, fortfarande obesegrade i allsvenskan. Gårdagens drabbning går knappast till historien som någon kanonmatch för det var med ett nödrop som trepoängaren bärgades. Men David Bataneros passning fram till lednings- och segermålet, 2-1, var bland det läckraste jag sett.

Från en position strax öster om mittlinjen på högerkanten vänder han sig om och skickar iväg bollen c:a 60 meter i en crosspassning som landar klockrent på stortån hos Romain Gall. Som i sin tur lurade bort en försvarare och pricksköt 2-1 för GIF.

Fotbollsgodis på hög nivå alltså. Tyvärr verkar bilderna inte ha nått Youtube ännu, annars hade jag lagt ut länk så att intresserade kunnat få ta del avv detta magiska ögonblick av världsklass. Både Zlatan, Messi och Ronaldo hade varit stolta om de slagit den passningen, vågar jag lova.

Sämre gick det för Tre Kronor i egna turneringen, Sweden hockey games. Förlust mot ett Finland som vann utan att imponera. Men det gör inget! För varje gång vi förlorat mot Finland strax innan VM så har vi slagit dem när det blivit allvar av. Så den förlusten tar jag med ro.

Valborgsmässoafton råder över hela landet med allt vad det innebär. Som tur är brukar katterna inte bry sig om när det skjuts raketer och knallskott framåt kvällen. Men jag vet ju att många djur far väldigt illa av det.

Och då menar jag inte bara tamdjuren som hundar, katter, hästar o.s.v Naturens vilda djur som råkar befinna sig nära tätbebyggelse lider säkert också. För att inte tala om alla igelkottar som gjort misstaget att bosätta sig i brasorna som byggts upp under lång tid innan. 

Nej, jag avstår från firande som jag brukar. Inte ens en brasa i öppna spisen blir det. Inte heller tänker jag fira kungen som ju fyller år idag. Han får fira sig själv. "Om han har nåt intresse utav´et" som Fridolf Rhudin sa en gång i tiden i monologen om den ensamma hunden.

Nu ska jag konsultera mitt kylskåp efter lämpliga råvaror för en fin frukost. Ägg finns ju så det ordnar sig nog.

Ha en härlig Valborg, kära ordbrukare! Och var rädda om fingrar och ögon om ni nu nödvändigt måste skjuta raketer och smällare. Bäst om ni låter bli. Det räcker ju att lyssna på smällen från andras fyrverkerier

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards