Alla inlägg den 30 juni 2018

Av Göran - 30 juni 2018 22:21

Jag hoppas att ingen har uppfattat mig som någon som tror sig vara expert. För det är jag inte! Inte på trav och inte på fotboll. Tidigare idag höjde jag ett varningens finger för både Argentina och Portugal - efter dagens matcher är båda utslagna ur VM. Frankrike slog ut Argentina medan Uruguay förpassade Portugal ur turneringen.

Så... då vet vi att varken Portugal eller Argentina blir världsmästare i år!

Abstinensen är stillad nu efter två riktigt trevliga matcher ur åskådarperspektivet. Frankrikes match mot Argentina var rena rama dramat man turades om att leda matchen men när visslan ljöd var det Franskirke som vunnit med 4-3.

Imorgon är det först värdlandet Ryssland som ska försöka slå ut Spanien och kvällsmatchen går mellan Danmark och Kroatien. Jag troooor att Spanien klarar av ryssarna trots att de har hemmaplan och jag hoppas att Danmark slår Kroatien (även om jag innerst inne tror att Kroatien vinner).

Sverige går in i hetluften igen på tisdag då matchen mot Schweiz avgörs. Vinner vi den möter vi antingen Colombia eller England. Colombia vet jag inte så myckett om men England har ett bra lag som har imponerat på mig hitintills.

Dock har di svenske, genom historien, vunniit många viktiga matcher mot de där te-drickarna.

Samma dag fyller min minsting 22 år. Men han verkar inte vara så sugen på att fira. Kanske beställer vi pizza om han vill eller något annat. Nästan inget annat är ju som förr så det kanske inte är så konstigt att inte heller barnens födelsedagar är det heller då...

Köpa presenter har jag slutat med. De blir ju bara missnöjda i alla fall. Då är det bättre att de får en slant att själva välja present för. 

Samma blir det för min förstfödda som blir 31 en dryg vecka senare. Hon kommer upp från Stockholm nästa helg och presenterar pojkvännen sen ett halvår eller så. De två, jag och hennes mor ska ut och äta på fredag kväll och försöka lära känna mågämnet.

Jag lagade en av mitt livs bästa köttfärssåser idag. Även sonen berömde den. Enda skillnaden mot hur jag brukar göra var att jag hade hällt upp ett glas rött innan jag började. Ur det hade jag druckit två klunkar när jag slog resten i såsen. Alldeles utomordentligt smaskens blev det!

Imorgon blir det matjessill med nypotatis, gräddfil och gräslök samt tunnbröd med smör och lagrad ost. Jag hittade en Grevé på Ica Maxi som var lagrad i 8 månader och den kommer att sitta som en fläskläpp på tunnbrödmackan till sill, kokta ägg och färsk potatis. En kall öl samt en snaps eller två av OP Andersson blir det också. Därefter sätter jag lås på barskåpet ett tag framöver. Vi ska äntlikgen komma igång med träningen igen nu, jag och sonen och då finns inget utrymme för varken snapsar, whisky eller cognac till kaffet. Nej, det är dags för levern att få vila lite och göra det levern hos en halvfet gammal gubbe SKA göra - nämligen att bränna fett.

Måndag morgon skärper jag till mig igen. För vilken gång i ordningen har jag ingen som helst aning om. Men vad spelar det för roll? Det gamla, det som varit har ju farit. Det är borta och glömt - bara framtiden räknas.

Jag HAR ju skärpt till mig förr, mååååånga gånger! Men dessvärre, förr eller senare, hemfallit åt gamla vanor. Men det spelar ju inte heller någon roll (Glöm det som varit för det har farit, sa jag ju själv alldeles nyss)

Det är aldrig för sent att ändra sig och börja ett bättre liv sägs det ju. Därför väntar jag till måndag morgon och fortsätter njuta av whiskyn i glaset av märket Speyburn.

Däremot finns det ju en annan fråga som också är rimlig att ställa...

Vad är bäst - att ha så kul man kan så länge kroppen hänger med eller att inte unna sig några njutningar och leva tills man blir nittio? Sug på den en stund, kära ordbrukare i Åmotfors, Harsprånget, Kusböle och Malmköping.

Men...bara så ni vet och för att återknyta till rubriken...; Jag är INTE nån expert! Inte på nånting!!!

Av Göran - 30 juni 2018 09:21

Abstinensen blev påtaglig igår när det ar vilodag i fotbolls-VM. SVT och TV4 har ju skämt bort oss med flera matcher varje dag under en dryg vecka, annars. Och idag börjas det igen. Nu går vi in i slutspelet där agnarna ska skiljas från vetet. Sveriges match får vi vänta på till 3/7 men Uruguay-Porrtugal är inte fy skam, det heller.

Tyskland är ju borta ur turneringen nu så då går mit säkraste(?) tips till Brasilien med Spanien och Belgien som hetaste utmanare. Jag skulle dock vilja höja ett varningens finger för just Portugal som har något som de andra lagen inte har. Nämligen Christiano Ronaldo som tycks växa en bit för varje match han spelar.England är också bättre än på många, många år. Plus att ARgentina också alltid är ett hot.

Sverige då? Vad ska vi tro? 

Tja, tar vi oss förbi Schweiz och går till kvartsfinal så kan väl nästan vad som helst hända. Sebastian Larsson är avstängd i den matchen men våra motståndare har två ordinarie försvarare på läktaren efter att de dragait på sig för många gula kort. Dessvärre minns jag inte vilka vi kan få möta om det går vägen men det tar vi då, om det blir aktuellt.

Jag har ju slutat att lägga ut mina travspel och idag lyckades jag inte ens komponera en rad själv utan jag lät Harry Boy tippa åt mig. Det har han gjort bra ett par gånger förr så hoppet lever i några timmar till.

Ganska soligt och fint utanför fönstret här men ingen värme att tala om. Funderar på att ta en tur till traktens shopping-Mecka i Birsta och skaffa mig lite nya kläder. Ett par byxor och några kortärmade skjortor.

Kanske passar på att besöka stora Coop också och köpa varsin fin köttbit till sonens och min middag. Deras delidisk är en av de bästa i hela kommunen. Bättre än självaste ICA Maxi, t.o.m

Därmed önskas de kära ordbrukarna i världens alla hörn en fortsatt fin lördag och helg. Vi ses igen! Nån gång...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards