Alla inlägg den 24 juli 2018

Av Göran - 24 juli 2018 21:26

Jamen, vad fan, nu har du ju sommaren här! I all sin prakt med björkar som redan gulnar. Hetta som får skjortan att klibba fast vid ryggen. Mat som surnar alldeles för snabbt och drycker som är nästan omöjliga att hålla kalla.

Det var ju det här du tiggde och bad om när snön låg meterdjup utanför och kvicksilvret tycktes ha runnit ut ur termometern på köksfönstret.

Så varför i h-e är du inte nöjd då???

Nej, nu gnäller du på värmen och torkan. Tigger och ber januari att komma tillbaka ("Allt är förlåtet" - Jojo...)

Nejdå, nog härdar jag ut ett tag till, alltid. Fast jag måste erkänna att jag skulle applådera åt ett par dagars regn. Vi fick ju ett rejält regn natten mellan fredag och lördag föregående helg. Jag jobbade då och varje gång jag körde ut trucken för att gå in i matsalen och pausa lite fick jag vada i 5-6 cm djupa pölar. Jag tänkte då att det här måste väl räcka för att göra allt grönt och fint igen. Men min arbetskamrat, Leif, som äger ett större hemman söder om staden tillsammans med sina fem bröder att även om det ser ut att ha regnat massor så är det bara en piss i Atlanten. Långt ifrån tillräckligt, alltså!

Han sa att de första centimetrarna dunstar bort eftersom jordytan är så varm. Och resten suger träden upp. Enligt honom kan en stor tall eller gran magasinera flera hundra liter vatten. Undra på att markytan torkar upp så snabbt.

Så... jag antar att hoppet om en anständig svampsäsong är över nu...?

Å andra sidan.., Så VET man ju aldrig! Så varför ge upp hoppet redan nu när man kan vänta i några veckor. Ge upp hinner man ju alltid eftersom det ju aldirg är för sent att ge upp!

På ICA Maxi som jag besökte för ett par timmar sedan hade de ostar från ett annat gårdsmejeri i Jämtland än Åsbergets som jag gillar så skarpt. SKärvångens gårdsmejeri hette det här och deras grönmögelost går inte av för hackor, den heller. Det gör inte den lamm-camembert som jag glömt namnet på men som ligger på några kex på en assiett bredvid mitt vinglas med Robertsson´s röda vin från Sydafrika.

Ur datorhögtalarna strömmar just nu First Aid Kit´s "Emmylou" från spellistan i Spotify. Så visst har jag det ganska bra ändå. Även om jag gärna tar emot lite svalka...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards