Alla inlägg den 27 juli 2018

Av Göran - 27 juli 2018 22:26

Jag glömde ju bort senast att jag skulle ge er ett tips hur ni ska klara värmen lite bättre. Det kommer ursprungligen från det eminenta TV-programmet "Hajk" där Bengt Alsterlind lärde oss allehanda små tips om allt möjligt.

När det är så här hett som idag (32 grader) så blir det lättare att stå ut om man ser till att vara blöt om huvudet. Fukta håret på skulten, alltså! Det är ju så att när fukt dunstar så tar den med sig värme från pltsen den sitter på.

Man kan alltså kyla en flaska läsk genom att vira in den i en blöt handduk och lägga den i solen.

Samma gäller människokroppar! Tänk efter så minns du säkert att många gånger efter at du har badat så fryser du när di går upp ur vattnet. Det beror på att huden kyls ned då fukten från den ångar bort.

Så se till att hålla hjässan fuktig hela tiden så larar du värmen mycket bättre!

Minns hur jag bevisade detta för mina barn då de var små. Flaskor med läsk sveptes in i våta handdukar och lades i solen.

På den tiden  hade jag en vintermometer som man satte på flaskan så talade den om vilken temperatur den hade. Den använde jag för att bevisa för mina barn att jag talade sanning.

Alla har väl badat nån riktigt varm sommardag och då man stigit upp känt att man fryser. Det beror på att fukten som lämnar huden tar med sig värmen.

Så.... håll er fuktiga, kära ordbrukare! Håll er våta så att värmen inte knäcker er! Låt fukten ta med sig värmen  då den ångar bort från strandvarma kroppar. Fukta era hjässor och håll därmed era huvden kalla!

Av Göran - 27 juli 2018 14:50

Herren ger och herren tar, säger de som tror på sånt. Nu säger de väl antagligen att herren ger oss tillbaka vad han inte gav oss ifjol. Och det med ränta, kan man lägga till. Värmeböljan fortsätter men enligt lokala prognosen så kulminerar den idag. Jo, man får hoppas det för imorgon börjar jag jobba igen!

Sjusovardagen är det idag, om ni inte visste det. Och en annan sorts folktro säger att den som sover länge den dagen får vara trött i ett helt år efteråt. Det hade jag ingen aning om när jag vaknade en kvart i sex imorse och kände mig piggg och utsövd. Så när jag läste det där om "trött hela året" så nickade jag belåtet över kaffekoppen och tänkte att där klarade ju jag mig, i alla fall. För en kvart i sex kan väl inte anses som att ha legat och dragit sig i onödan?

Ordet sjusovare kommer från en gammal legend om "sju sovare", alltså sju fromma män som levde omkring år 250. Kejsaren lät bygga ett avgudatempel i staden och hotade att döda alla som inte dyrkade honom där. Då gav de sju herrarna bort allt de ägde och flydde till en grotta. Den lät sedan kejsaren mura igen för att de skulle svälta ihjäl därinne. Men 200 år senare revs muren och då ska de sju sovarna ha vaknat till liv igen.

Det ni, kära ordbrukare! Det kallar jag tupplur. Jag minns inte allt som hände efteråt men den som vill veta får väl uppsöka Wikipedia eller liknande.

Sådan är dock icke jag. Ju äldre jag blir desto mindre sömn tycks jag behöva. 5-6 timmar per natt räcker för mig.

Därmed tackar jag för visat intresse och återgår till att sitta framför fläkten och stöna.


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards