Alla inlägg den 19 september 2018

Av Göran - 19 september 2018 21:28

Ibland känner man sig lurad. Nu är det ingen annan som lurat mig utan bara min egen okunskap som ställde till det angående anmärkningarna från bilprovningen gällande Madame Citroen. Hon har ju ett extra bromsljus upptill i bakrutan precis som de flesta någorlunda moderna combibilar. Ett bromsljus som inte funkade då jag besökte bilprovningen för ett tag sedan. 

Jag tänkte då att det var en världslig sak, som Karlsson på taket brukade säga i Astrid Lindgrens böcker från 60- och 70-talen. Trodde förstås att det bara var att byta en glödlampa för 20-40 kronor eller så.

Men det bromsljuset består av en s.k LED-ljus-ramp som betingar ett pris på dryga 1 400 kronor.

Ah, men... SKA DET VARA SÅ??? Ska en hederlig bilägare behöva slanta upp nästan 1½ tusenlapp för ett sketet bromsljus? Jag menar... ifjol hade en lampa i ljusorgeln bredvid bakluckan slocknat och den kunde enkelt bytas mot en ny från Biltema för typ 39 spänn eller så. Varför måste man då sätta såna där dioder i bromsljuset längst upp?

Jag har sett att på nya bilar har de sådana dioder ävern i strålkastarna som slocknar då de använder blinkers och sedan tänds igen då de blinkat klart. Vad ska inte dessa dioder kosta?

Nej, det där med teknisk utveckling är verkligen på gott och ont. Ont när kostnader förändras från ett par ynka tjugor till över tusen spänn.

Men... går gör hon ju som en klocka igen efter service och byte av tändspole. Den sistnämnda byttes också på min begäran eftersom den gamla levererat felkoder till färddatorn  utan att jag märkt annat än att det kan rycka lite om jag kör väldigt sakta på tomgång och ettans växel. Dock vet jag ju att förr eller senare kommer denna tändspole att haverera ordentligt och endast GF själv (Gud Fader) vet väl när DET inträffar.

Dryga femtusen fick jag slanta upp för att släcka tvåor samt bya den där förb... tändspolen.

Men nu ska hon väl, förhoppningsvis, funka klockrent i åtminstone ett år till.

Och har man, som jag, felmonterade händer som inte är gjorda för att skruva med bilar så är det ju bara att betala och se glad ut. Jag har i alla fall besökt Willys idag och inhandlat en rejäl bit rimmad fläsklägg som ska kokas imorgon bitti och ätas med rotmos innan morgondagen är över. DET kan jag, i alla fall!

Dagen därpå tror jag att det får bli kålpudding. Det var längesen och dessutom är det ju säsong!

Nu ska jag bara kolla travet så blir det sängen sedan. Godnatt, kära ordbrukare, i Vittangi, Strömnäsbruk, Öregrund och Limhamn. May God ride with you all!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14
15
16
17
18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards