Alla inlägg under oktober 2018

Av Göran - 4 oktober 2018 22:00

En hockeymatch där ena laget leder med 4-0 med mindre än fyra minuter kvar ska inte behöva bli spännande. Ändå var det precis vad som hände i Gävle ikväll där Timrå IK tog ledningen i första perioden och hade 0-2 i paus. En ledninng som man sedan dubblade i den andra perioden. Dessutom med bud på fler efter ett antal frilägen för de rödvita.

Men vid ungefär 16 minuter spelade av slutperioden drog TIK på sig en dubbelutvisning och måste spela tre-mot-fem i två minuter. Det blev mer än man mäktade med och reduceringen till 1-4 för Brynäs slank in bakom annars utmärkte Svedberg i Timråmålet. Därefter gick det fort. 2-4 och 3-4 kom inom loppet av en dryg minut och plötsligt var det kniven mot strupen igen för mina rödvita krigare från grannkommunen.

Nu red ju Timrå ut den stormen och fick med sig tre poäng hem att gotta sig åt under bussresan längs E4 norrut. Så jag ska väl egentligen bara vara nöjd och gald över fullpoängaren. Men jag kan inte hjälpa att det känns som om det blev onödigt spännande i slutet.

Men visst är jag nöjd också. Mitt lag parkerar på sjätte plats i SHL med storheter som Färjestad, Brynäs, HV71 och svenska mästarna Växjö bakom sig efter fem spelade matcher. Och då ska man även komma ihåg att samtlioga lag som ligger högre upp i tabellen har en eller två matcher mer spelade.

Så visst är jag nöjd!

Nöjd med målvaktsspel och försvarsspel som sällan tillät Gävlelaget att komma till de där riktigt vassa chanserna även om de sköt många fler skott. Sen är ju Timrå livsfarliga i sina kontringar. Det snabba omställningsspelet kommer fler lag att få problem med under kommande vinter.

Jag är också väldigt nöjd med att ingen, ingen, INGEN faller ur ramen. Utan alla drar sitt strå till stacken och bidrar till framgångarna efter bästa förmåga. ALLA kastar sig och täcker skott utan att bry sig om de nya blåmärken de får.

Allt detta sammantaget skapar en lagmaskin som blir väldigt svårslagen och varje match man inte förlorar kommer att göda deras självförtroende ännu mer. Och göra dem ännu bättre! Det är kul att vara Timråsupporter just nu!

Kan tänka mig att det är fullt ös på bussen som just nu fraktar hem Timrås tillresta hejaklack från Gävle. De bör väl vara någonstans i trakterna av Hudiksvall nu om de kom iväg när de skulle.

För 18 år sedan var jag själv med på en sån där supporterresa tuill just Gävle. Hösten år 2000 har vi tagit oss tillbaka efter 17-18 år på hockeyns bakgårdar och första seriematchen spelades hemma mot Djurgården och Timrå vann i förlängning. Match nr 2 i dåvarande elitserien var mot just Brynäs på bortaplan och supporterklubben hade chartrat ett helt tåg för de 500-600 fans som ville se den matchen. Undertecknad var en av dem som sjungande steg av tåget på centralstationen i Gävle och ut till de väntande bussarna som fraktade oss till ishallen. 

Den gången fick vi inte resultatet med oss men det var en otrolig upplevelse ändå!

På lördag kommer Mora hit och jag är väldigt sugen på att åka ut och se matchen live i NHK Arena. Hemmamatch även för GIF Sundsvall samma dag om jag minns rätt så det kanske blir lite kaotiskt...


Av Göran - 2 oktober 2018 20:54

Granne med branden är precis vad jag är. Jag bor ungefär 500 meter från höghuset (är 7 våningar ett höghus?) där elden ätit taket och vinden och gjort ett femtiotal människor hemlösa. Tillfälligtvis får man förstås hoppas.

Ännu har inte kommit några rapporter om brand i lägenheter utan det är vinden och taket som brinner.

Vid lunchtid satte jag mig här för att kolla nyhetsflödet och Aftonbladet hade då pecis lagt ut en filmsnutt på nätet. När jag tittade ut genom fönstret från mitt sovrum, som vetter åt det håller, såg  jag en tjock kolsvart röpelare stiga mot skyn bara några stenkast från mitt eget hem. 

Brandkåren har gett upp att försöka rädda taket eller vinden och bevakar nu bara i syfte att hindra spridning ner i bostäderna på de övre våningarna. De låter bli att spruta på en massa vatten som ändå inte kommer att räcka för att inte orsaka vattenskador. Som ju kan bli väl så dyra att reparera som brandskadorna.

Elden är en viktig vän för människan men också en farlig fiende. Just den här brasan tycks ha startat vid någon sorts arbete på taket. Så ha alltid den största respekt för elden, kära ordbrukare. Den värmer gott om vi tämjer den i en kamin eller öppen spis men kan också öderlägga inte bara ditt hem utan även de som bor i det på väldigt kort tid.

Hos mig brinner det dock inte. Har inte ens eldat i öppna spisen sedan i april någon gång.

Men det börjar ju bli den tiden på året då det är mysigt att ha en brasa sprakande i öppna spisen och ett gång värmeljus. Jag har dock ett rejält gnistgaller så även om jag skulle nicka till i TV-soffan så ska det mycket till för att gnistor ska sprätta iväg långt nog för att orsaka några farligheter.

Imorgon fyller syrran 29 igen och eftersom jag inte gjorde det idag måste jag iväg imorgon och köpa någon sorts present. Känns lite egendomligt att vara 31 år äldre än sin egen storasyster som jag vet är född sex år före mig.

Men vem bryr sig egentligen...?

Sköt om er, kära ordbrukare i Vattjom, Nykroppa, Moheda och Saltsjö Bo. Ha respekt för eld!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards