Alla inlägg den 2 februari 2019

Av Göran - 2 februari 2019 06:03

Tänk så mycket man får veta om man har en amerikansk telefon! Idag är det t.ex "Groundhog day" i USA, vilket aj-fåns kalender talar om för den som inte redan visste. Kanske är det samma sak med androidtelefonerna, jag vet inte eftersom jag aldig ägt en sådan, men jag har i alla år som aj-fån-ägare tyckt att det är ganska onödigt att almanackan i den markerar en massa bemärkelsedagar som firas i USA men inte hos oss.

Murmeldjurets dag är  bara en av dem och eftersom djuret inte finns på den europeiska kontinenten är det ju ganska ointressant för en svensk. Thanksgiving, Labour day är exempel på andra festiviter som firas i Trump-land men inte hos oss.

Jag väcktes för en kvart sedan av en morgonpigg lastmaskin som var här utanför fönstret och skottade snö. För snö har VH (Vår Herre) kastat frikostigt över Sundsvallstrakten inatt. Så från att ha haft ett tunt vitt täcke ganska länge har vi säkert 35-40 cm idag. Kallsnö, visserligen, som kommer att sjunka ihop till kanske 10-15 cm så fort det blir en dag med töväder.

Men vitt på marken är det ju, i alla fall, och det räcker bra för mig. 

Annars pågår ju SM-veckan här med svenska mästerskapstävlingar i en massa olika sporter och även annatr som kanske inte kan klassas som idrott. Rallycross på Bergsåkers travbana t.ex

Det är väl skidåkningen, både utförs- och tvärförs som behöver snö. Allt det där andra sker ju i inomhushallar så de skiter väl i vilket men skidåkarna borde väl vara nöjda.

Någon gång tidigare vill jag minnas att jag fastslagit här att skidåkning skall avnjutas si ryggläge i en soffa i ett varmt och ombonat hem. Det skulle alltså inte falla mig in att pulsa ut i djup snö på Södra berget där tävlingarna äger rum för att få se snoriga, svettiga människor hasa runt på sina plankstumpar.

Jodå, jag VET att ingen elitåkare använder träskidor sedan många år men jag gillar metaforen ändå.

Själv har jag inte ägt ett par skidor sedan sjuttiotalet och kommer inte att skaffa mig några heller. Mina erfarenheter från skidspåren är fyllda av minnen om hur jag ramlade omkull och endast med möda kunde resa mig ur snön för att åka vidare några meter och köra omkull igen. En rejäl hjärnskakning i tidig barndom gav mig bestående skador på balanssinnet vilket gjorde skidålning väldigt svårt för mig. Samma var det med skridskor men det lärde jag mig ändå på ren vilja och jävlaranamma. Dock inte förrän jag var 11-12 år.

Men när jag väl klarade det så var det inte många vakna timmar utanför skoldagen som inte tillbringades på kvarterets fotbollsplan som vintertid spolades och skottades av kommunnen.

Sånt har kommunen slutat med för länge sedan i skattesänkningarnas namn. Planen som fanns i mina barndomskvarter sköttes ett tag av en intresseförening som bildades av boende i trakten men nu är det många år sedan det var någon skridskobana där på vintern. Och skulle de spola upp den så skulle ändå inga ungar vara där och åka. De väljer sina datorer, surfplattor och mobiltelefoner idag. För kanske tjugo år sedan passerade jag barndomens skridsko- och fotbollsplan regelbundet och de enda jag någonsin såg där var föräldrar (läs: mammor)  med småbarn som skulle läras upp i skridskoåkningens ädla konst.

Sonen har beställt lasagne idag så jag ska smojsa ihop såserna under förmiddagen och låta anrättningen stå och safta till sig i ett par timmar för att gräddas lagom till middagsdags. Jag brukar göra så eftersom jag tycker att plattorna mjuknar bättre om den får stå färdig för ugnen i några timmar innan man gräddar den.

Så dags på dagen pågår Timrå IK;s ödesmatch borta mot bottenkollegan Örebro IK. En måstematch för båda lagen men mest för Timrå eftersom man ligger sex poäng efter Örebro och Mora. Så om hoppet ska leva vidare efter idag så krävs en seger och tre poäng. Chansen att undvika kvalspel ligger ju i att komma före Örebro och Mora i den tabell som gäller efter omgång 52 om sådär en månad. Då slipper man tampas med Oskarshamn eller AIK eller annat lag från allsvenskan. Då stannar vi i SHL utan kvalspel. Men jag misstänker, dessvärre, att det blir kval.

Ett litet system på V75 måste det nog bli också så att åtminstone drömmen om miljonerna hålls vid liv. Lokaltidningens webversion har varje vecka ett TV-inslag där f.d travkusken Bosse Eklöf fungerar som expert. Jag brukar titta på det och anpassa mitt tips litegrann efter Bosses kunskaper. Dessvärre har han oftast inte fler rätt än jag trots att han spelar för 600 kronor per vecka medan jag sällan eller aldrig satsar mer än 150.

Lycka till med din egen lördag, käre ordbrukare i Lammhult, Stora Skedvi, Jämjö och Hjoggböle.


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards