Alla inlägg den 23 februari 2019

Av Göran - 23 februari 2019 22:00

Varför gillar jag Ulf Lundells texter så mycket? Tja, det är svårt att förklara men jag tänkte att om jag lägger ut en text i sin helhet så kanske det blir lättare att fatta. Det här är bara en av många favoritlåtar jag har med detta geni. Levande och varm heter den och har mer än 20 år på nacken. Läs den gärna som en dikt, ett poem och lyssna sedan på när han framför den (länk under texten)


"Jag saknar min ungdom, jag vill inte bli gammal

Vi gick i den varma sommarnatten med armarna om varandra

Nu sitter jag fast här i den här sagan om mig själv

Och jag har nästan ingenting längre att räkna in när det blir kväll


Under lykotorna och träden. Förälskade, berusade. Av kärleken och vinet

Av nattens regn och rom

Jag är tämjd nu till slut, fjättrad av historien

Av det liv jag inte visste eller kunde veta nånting om.


Det finns en död i medelåldern och rebellen själv, han vet

At han borde brunnit upp för långesen, nu är det mesta ensamhet

Nu är dagarna så långa och nätterna en snårig skog

Fulla av hästar, fulla av ansikten, dom som älskade, dom som dog


Har jag älskat, har jag levt? Har jag varit ett med livet här?

Eller har jag slarvat bort allting? Har jag nånsin varit kär?

Var jag kär där i den varma natten eller gör avståndet en lögn

Ljuv nog att bära mig vidare för att än en gång bli ung

Du längtar hela livet, sen en dag tar livet slut

Då vet du äntligen; Att leva, det är att ständigt längta ut

Att längta efter kärlek, efter en enda kort minut

Av hemkomst här i Kosmos, en längtan efter Gud


Är det en ynnest eller en förbannelse att hag varit ung på sextiotalet

Vi är ett utdöende släkte här i "staten och kapitalet"

Jag förbannar mina minnen som aldrig lämnar mig ifred

Du tror jag är nostalgisk men jag tärs av en idé

Av en dröm som kanske var för bra för att någonsin bli sann

Jag vill vänja mig vid livet här men jag tror inte att jag kan

I den varma sommarnatten, ett par med armarna om varann

Kanske är det allt. Sen inget mer. Det är vad jag tror ibland.


Ingen kan bli ung igen men lykrorna är kvar

Under träden i den varma natten går dom par om par

Jag ville gå där i et annat land med en kvinna vid min arm

Det här kriget är så meningslöst


Hon är levande och varm..."



En av många, många låtar som konkurerar om att vara hans allra bästa!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards