Alla inlägg den 9 april 2019

Av Göran - 9 april 2019 17:48

Dagen efter idag. Dagen efter det historiska i att Oskarshamns IK tagit sig tlll landets högsta serie i ishockey. Roligt för dem, såklart. Jodå, jag unnar dem glädjen och lytfter på den hatt jag aldrig haft i respekt för deras sätt att  klara av det. Ni vann rättvist och av egen kraft och förtjänar er plats i SHL.

Det sorgliga är väl bara att det skedde på Timrå IK;s bekostnad. Att mina hjältar tvingas tillbaka ner i allsvenskan och möten med Tingsryd, Vita Hästen och Björklöven istället för HV71, Färjestad och Skellefteå m.fl

Men det är väl som jag skriver i rubriken - bara att bryta ihop och gå vidare.. Ta nya tag, börja om.

Ser man tillbaka på säsongen så är det ju heller inte alls ologiskt att det gick som det gick till slut. Med så många "hedersamma" förluster i bagaget är det kanske svårt att uppbåda det självförtroende som behövs för att vinna en sådan här matchserie. Euforin från ifjol vår byttes till besvikelsens bittra tårar i år.

Men... solen gick ju faktiskt upp imorse också. Precis som den lär göra imorgon. Och det är ju "bara" idrott så man får väl försöka hämta kraft någonstans ifrån och tända lite nytt hopp så småningom.

Jag får glädjas åt fotbollen istället ett tag. Nog för att hockeyn alltid varit nummer ett hos mig men vi har ju faktiskt allsvensk fotboll i stan också. Och det med ett lag som ser bättre ut än kanske någonsin förr. Låt vara att det ännu är tidigt på säsongen men med det Giffarna visat upp hittills med oavgjort borta mot Djurgården och 3-1 hemma mot självaste Malmö FF så ser det åtminstone lovande ut.

Två arbetsdagar avklarade denna vecka och till min glädje upptäckte jag idag att jag slagit i taket på min flextidsbank. Den är ju begränsad jämfört med de flesta andra som har flextid, vi får inte samla på oss mer än 10 timmar. Har man mer än så innestående vid ett månadsskifte så försvinner allt som är över tio timmar. Och hamnar man minus mer än tio så får man löneavdrag.

Men med det jobb jag har just nu så är det lätt att bygga på sig timmar. Därför kommer jag att senast tisdag i nästa vecka se till att inte ligga plus mer än 10. För resten av april är jag ju ledig och kan inte justera till det.

Under denna ledighet har jag äntligen fått tid på sjukhusets sömnklinik och får förhoppningsvis hjälp med att optimera min sömn så jag blir lite piggare. Idag, strax före lunch, kom jag på att jag inte hade somnat till en enda gång och tänkte att det nog berodde på att jag kröp i säng redan för kl. 22 igår kväll. Men då matlådan var uräten och kaffet uppdrucket så drabbades jag ändå av lite lunch-koma och jag nickade till en liten stund. Men då skyndade jag mig att stiga upp och sysselsätta mig. Slaktade 15-20 kartonger och bar ut dem till återvinningscontainern utanför. Och då kan ni tro att jag vaknade ordentligt av den svinkalla nordan som blåste därute.

Så hemma igen stack jag i motorvärmarkontakten i stolpen ifall det är lika ruggiigt imogron bitti. Sen dess har jag och sonen käkat bruna bönor med rimmat fläsk och falukorv. Sån mat äter jag nästan aldrig annars men en gång per år får man väl unna sig det. Det är ju så förtvivlat gott!

Imorgon ska jag till företagsläkaren och hoppas blodtrycket håller sig kvar på den fina nivån från förra gången. Samt förstås att inga andra konstigheter hittas gällande gubbens hälsa.

Sköt om er, kära ordbrukare, till nästa gång! När det nu blir...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards