Alla inlägg den 13 april 2019

Av Göran - 13 april 2019 15:03

Lördag mitt i Sverige, mitt i april. Snön förlorar mer för varje dag i kampen mot sol och vind som vill ta bort den. På soliga ställen är gräsmattorna framme även om det finns lite snö och is kvar i norrsluttningar och där stora träd ger skugga. Har gjort något så ovanligt som att traska på stan idag. Riktiga stan, alltså, inte Birsta.

Det slog mig då att det är jättelänge sedan jag strosade runt i gallerian vid Storgatan. Jag kände inte igen mig alls. Systembolaget har flyttat (Jo, DIT hittade jag även före idag!), Subway har flyttat eller bara stängt. Och själva indelningen av gallerian var också förändrad. Jag skulle till Clas Ohlssons som flyttade till Gallerian för ett par år sedan men hade ingen aning om var i detta stora komplex deras butik fanns. Förut höll de till i hamnen alldeles invid gamla E4 och det var enkelt både att hitta dit och att hitta parkering.

Så då får man fråga sig fram. Och med hjälp av människor i andra butiker så letade jag upp "Classes" till sist och handlade lite småsaker som jag tyckte mig behöva. Min arbetsgivare hade ju godheten att dela ut julklapp till alla anställda, ett presentkort på 350 kr som gällde i ett hundratal butiker i city. Låt vara att sanktionerna gjorde att vi fick dem först i februari. Men det är väl tanken som räknas...

Dessa 350 kr plus nio till ur min egen plånbok har nu omvandlats till en stickpropp till den nya taklampa jag köpte på Rusta för en månad sedan, eller så. Utan att kolla om allt som behövdes för att skapa ljus fanns med i kartongen.

Och just denna levererades utan stickproppen. Jag fyllde också på mitt lager av glödlampor samt investerade i en skruvmejselsats för bara 49 spänn. Jag tror det är bortemot tjugo olika mejslar i den så nu behöver jag knappast köpa fler såna under min livstid. Visserligen kan man väl inte räkna med någon vidare kvalitet på dem men den enkla användning det blir här hos mig borde de duga till, tycker jag. En verktygslåda för lägenhetsbruk inhandlades också innan jag betalade och gick för att försöka leta mig ut.

Sådags hade jag totalt förlorat orienteringen och hade någon bett mig peka ut väderstrecken hade det b livit en ren chansning. Jag har annars ett bra lokalsinne men då jag gått en stund i nån butik som liksom IKEA har anammat labyrint-principen tappar jag snabbt känslan för vad som ligger åt vilket håll. Jag kom alltså ut på en annan gata än därifrån jag gick in. Men det gjorde ju inget, i och för sig, eftersom jag kom ut närmare parkeringen där jag lämnat Madame Citroen. Under min stadsvandring vaknade suget i kroppen efter en riktigt god köttbit och jag beslutade att  kosta på mig en omväg runt Birsta för att köpa den på Stora COOP. Deras deli-disk är inte av denna världen.

Där handlade jag varsin rejäl skiva entrecote åt sonen och mig och därefter besökte jag också systemet för att få hem lite rödvin att njuta till maten. Det blir potatisbakelser och bea-sås samt smörstekt sparris till köttet så då ska det man dricker också smaka gott, tycker jag. Mjölk och vatten i all ära men till en riktigt fin köttbit ska det liksom vara ett glas vin. Däremot till pannkaka har jag svårt att tänka mig något annat än kall mjölk.

Var på läkarkontroll i veckan och fick lugnande besked om mitt tidigare höga blodtryck. Det ligger numera på 132/72 vilket är som en trettioåring enligt företagssköterskan, Ingela. Tänk om fler delar av mig kunde vara i samma goda skick... Men man får förstås glädjas åt vad man har och än kan jag ju ligga utan käpp.

Så det är hopp om livet! Och inte blir det sämre av en vårsol som skiner från molnfri himmel även om det ännu är kallt i luften. Jag lämnade vinterjackan hemma då jag åkte till stan men på plats önskade jag att jag haft den som skydd mot den isande vinden.

När helgen är slut ska jag jobba i två dagar. Därefter är jag ledig resten av månaden, börjar jobba igen först 2/5. Funderar starkt på att åka och köpa hem ett fastepaket och köra en rensning av min kropp medan jag är ledig.

Vi får se hur det blir. Jag ska då definitivt försöka vara ute lite mer och få lite sol på mig så kanske även det hjlper mig att bli lite piggare. Den 24;e har jag tid på sömnkliniken och det ska bli intressant att se vad resultatet blir.

Och hur lång tid det tar innan jag kan märka några resultat.

Det är ju nämligen det som avgör när jag ev. får gå tillbaka till ordinarie jobb. Men å andra sidan så har jag ju egentligen ingen brådska. Jag har det bra där jag är nu och sliter inte precis ihjäl mig. Några av de ordinarie arbetskompisarna saknar jag ibland förstås men å andra sidan finns det även ett par stycken som är ganska skönt att slippa träffa så ofta. Så det kan väl gå på ett ut egentligen...

Därmed ska jag gå och skära till en sallad att servera med kött och potatisbakelser. Jag blir hungrig bara av vetskapen vad som snart ska passera genom munhåla och svalg.

Gör det ni också, kära ordbrukare! Unna er något lite extra dyrt och gott och fira att våren är på gång. Att njuta är att leva, har jag hört sägas!

Så njut av livet medan ni har det! Rätt som det är kanske man är död när man vaknar en morgon...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards