Alla inlägg den 21 juni 2019

Av Göran - 21 juni 2019 21:13

Så har man alltså överlevt ännu en midsommar, min sextioandra. De första 2-3 minns jag inget alls av men längre fram i barndomen vet jag att den spenderades på ungefär samma sätt som idag. D.v.s att jag gärna tittar på när andra dansar runt stången. Själv har jag aldrig funnit någon glädje i att leka "små grodorna" eller räv som raskar över isen.

Och tydligen är moderna barn ganska lika mig på den punkten för vi hann inte mer än anlända på den gamla fäbodvall som var sommarviste genom större delen av min barndom så restes stången, prydd med löv och blommor.

Men den hann inte mer än resas heller förrän kidsen verkade nöjda med dansandet.

På min tid var det min ytterst dominanta moster Gunvor som ledde spektaklet och hennes son, min kusin, som trakterade dragspelet. Nu har man burkad musik och ingen uttalad lekledare och mycket riktigt tröttnade alla inblandade ganska fort. Och fäbodvallen tömdes därefter på folk.

Storebror och storasyster återgick väl till sina datorer eller mobiltelefoner liksom de yngsta i föräldragruppen. De lite äldre vuxna kanske återgick till att sjunga snapsvisor med tillhörande drycker och kanske även mat.

Medan de äldsta, såna som syrran, svågern och jag, drog oss tillbaka för att avnjuta en stilla middag och prata gamla minnen. För min egen personliga del sköljdes all ned med mineralvatten eftersom jag ju skulle köra hem när festligheterna avslutats.

Nu har jag varit hemma i en dryg timme och avnjutit en ganska rejäl whisky. Glas nummer två är upphällt och väntar bara på att spädas med ett par droppar vatten. Jamen, lite måste man väl få fira. Det är ju ändå bara midsommar en gång om året. 

Sommarsolståndet inföll också idag så då är det ju verkligen midsommar. Vilket också betyder att nu vänder det. Nu går vi mot mörkret igen. Sakta men säkert! Nu blir dagarna kortare för varje dag.

Men vem bryr sig? Än är det massor av sommar kvar. Tids nog blir det tid för svampplockning, advent och jul!

Fortsatt skön helg tillönskas samtliga av mina trogna ordbrukare!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards