Alla inlägg den 30 juni 2019

Av Göran - 30 juni 2019 21:40

Min älsklingsmånad juni har strax flugit förbi för den här gången och ersätts imorgon av juli. Den månad då flest människor i Sverige är lediga. Detta eftersom det ska vara den ultimata sommarmånaden. Kan tänka mig att gamla tiders fackföreningspampar fick slita hårdare än folk idag kan förstå för att driva igenom först två, sedan tre och slutligen fyra veckors semester under sommarpeioden. Och än idag finns det många industrier som stänger för semester i juli. Det gäller dock inte min arbetsgivare. Den verksamhet vi bedriver kan liksom inte sättas på paus på det viset.

Ska man få ekonomi i det hela så måste det rulla på dygnet runt, året runt.

Unga människor idag tror kanske att det där med semester är någonting som arbetsgivarna gett oss frivilligt eftersom de förstår att folk behöver ägna tid åt annat än arbete under en del av sommaren. Men jag kan lova att våra fackföreningar har fått kriga hårt för rätten till semester och en hel massa andra förmåner vi har som inte är lika självklara i andra länder. Och varje seger har kostat oss på ett eller annat sätt också. Vi har fått det vi har i utbyte mot något annat som arbetsgivarna tyckte var viktigt.

Idag har partisympatierna mer och mer vägt över till partier som vill ändra på det. Partier som vill ge arbetsköparna mer makt och mindre inflytande till deras anställda. Och då och då har dessa partier mage att kalla sig arbetareparti.

Det kommer man kanske undan med därför att skiljelinjerna mellan arbetare och tjänstemän på många håll är på väg att suddas ut. Man kanske inte ska prata så mycket om arbetare längre utan byta ut begreppet till avlönade.

För arbetsgivarna gör ingen skillnad på en svetsare och en lönekontorist t.ex Båda hänger löst när företagen ska sänka lönekostnaderna. Löntagare är ett annat begrepp men jag gillar inte riktigt det ordet. Visserligen täcker det ett större spektrum men ordet självt låter ju som om man tar något som man inte har rätt till.

Min egen arbetsgivare har satt sin häxjakt på paus ett tag nu. Man gick ju ut i vintras med att man skulle göra om vår skiftgång och minska antalet anställda. Idag har alla avdelningar personalbrist och massor av kamrater på olika nivåer och avdelningar har sagt upp sig eller redan slutat. Kompetensen väller ut genom grindarna just nu och ledningen bara tittar på och kan inte ens tänka sig att kompetenstappet beror på den oro de själva skapade med sina utspel i vintras. Men det är bara rätt åt dem!

Imorgon bitti är min långhelg (fredag-söndag) över och nu stundar tre arbetsveckor på de 40 timmar som är normalt för vilken dagtidare som helst. Efter dessa veckor får jag dock tio dagar ledigt. Så det är väl det man får se fram emot nu när man ska vika sig ur lakanen imorgon bitti.

Två av mina barn fyller år också i juli. Lillpojken blir 23 och storasyster i familjen fyller 32. Förhoppningsvis kommer hon upp från huvudstaden och hälsar på några dagar i nästa vecka.

GIF Sundsvalls nattmatch blev visst inte någon stor succé. Femtusen på läktarna var knappast vad man hoppats på. Succé gör däremot vårt stolta svenska damlandslag i VM i Frankrike. Tjejerna är framme i semifinal och redan det tycker jag är en bragd. På onsdag kväll möter vi Holland och vinner vi då blir det VM-final mot USA eller England.


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards