Direktlänk till inlägg 22 juli 2019

När skiten kommer till nytta

Av Göran - 22 juli 2019 21:27

Ser i lokalblaskans nätupplaga att man släckt brand i en jordbruksmaskin med hjälp av en gödselspridare. Av en händelse råkade gödselspridaren befinna sig på just den gården och kunde begrava fälthackan som börjat brinna med skit och därmed släcka elden. Här kan du läsa själv hur rådiga bönder såg till att släcka elden själva innan ens räddningstjänsten hann fram. Nog för att skiten kommer till nytta även när den läggs ut på åkrarna men här blev det liksom mer påagligt.

Själv odlar jag ingenting utom just nu lite för mycket skägg. Men det är bara lättja och slöhet som gör att jag börjar se ut lite som en snaggad jultomte i ansiktet. Det är väl 7-8 dagars stubb och skäggväxten är mycket gråare än håret på skallen som fortfarande ändå har kvar lite mer färg än det grå och vita. Men jag ska ta tag i det imorgon. Börjar med trimmern på rakapparaten och kortar ner det innan jag kör den elektriska som vanligt. Ska jag hyvelraka mig i nuvarande tillstånd går det åt minst två engångshyvlar från Gilette för det är så strävt. Så därför kapar jag ner det först över tvättstället eftersom jag ändå planerat storstädning av mitt badrum imorgon.

Dagen idag har ägnats åt tvätt och lite matlagning. Kalvsteken som köptes på extrapris på Willys fick stå i ugnen på 78-80 grader i sex timmar idag medan jag rände fram och åter till källaren och tvättstugan.

Av spadet som blir gör man sedan en helt underbar gräddsås och med färsk potatis till så blev det en middag värdig vilken kung som helst.

Så skönt att äntligen vara ledig lite mer än bara lördag och söndag. I juni hade jag två fyradagars ledigheter och en tredagars helg och nåt liknande i maj. Men nu ska jag inte jobba förrän sista dagen i denna månad. Därefter är det tre veckor i rad som gäller igen men därefter har jag planerat så jag får nästan tre arbetsfria veckor. Suveränt!

Det är bara sommaren som fattas. Kom just att tänka på att jag inte behövt använda min fläkt en enda gång i år. Alltså kan det inte ha varit så varmt. Dessutom har jag duntäcket kvar i påslakanet. Värstingsomrar (som ifjol) brukar jag annars förpassa täcket in i ett skåp och sova med bara påslakanet över mig.

I lokalblaskan står också att bara formaliteter återstår innan GIF Sundsvall landat sin sjätte spanjor till spelartruppen. Marc Mas Costa heter han och jag vet inte ett smack om honom. Men med tanke på vilken kvalitet hans landsmän i klubben håller och att de berömmer honom så kan man ju åtminstone hoppas att han är förstärkningen som behövs för att vända den negativa spiralen.

Det närmar sig natti-natti-dags för trötta gamla farbröder som jag. Därför önskar jag mina kära ordbrukare en angenäm fortsatt kväll och natt. Sov gott och vakna torrt i Skogstibble, Vänersborg, Sunderbyn och Laholm

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

23 juli 2019 09:10

Alla mina bröder har skägg så dom ser ut som tomtar allihop. Det verkar vara väldigt populärt nu med skägg men alla passar inte i det utan ser bara äldre ut. jag ser inte så fin ut själv just nu. Har tappat en plomb i en framtand och tandläkaren har semester. Den närmaste är indragen och det är rent omöjligt att få tag i någon på närmare håll än 20 mil . Faaan och jag som ville dansa mer.Aldrig att jag går ut bland folk med en trasig framtand.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Måndag 22 april 14:07

Idag blir det recykling i min blogg. Eller återvinning som det heter på svenska. Varför ska man skriva en ny blogg när det finns några gamla som jag är så nöjd med. Och varför ska inte jag få använda repriser när alla TV-kanaler gör det idelign?  Det...

Av Göran - Lördag 20 april 12:47

Nä, inte fanken blev det nån miljardvinst igår heller! Det blev som det nästan alltid blir. D.v.s noll rätt. En gång kändes det som jag varit nära storvinsten. För 4-5 år sen så var alla fem dragna nummer talgrannar med mina nummer. T.ex om jag had...

Av Göran - Fredag 19 april 17:57

Jaha! Så var det fredag igen då! Till glädje för alla skolbarn och vuxna med dagtidsjobb. För skiftarbetare och pensionärer spelar ju dagarnas namn inte så stor roll. Numera är det ju inget som hindrar att man åker och storhandlar på en söndag hell...

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Av Göran - Tisdag 16 april 12:28

Har ni tänkt på att kungen har namnsdag idag igen?  Nej det är varken Carl, Gustaf, Folke eller Hubertus i almanackan. Men det är... DEN SEXTONDE!!! Jodå, jag vet att jag skrivit den förut en gång men eftersom jag kom på det så återanvänder jag d...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards