Direktlänk till inlägg 18 augusti 2019

Fattiglapp

Av Göran - 18 augusti 2019 21:11

Swish sa det bara! Så var helgen över. Den här gången gick den verkligen i raketfart, känns det som. Som väntat hittade Giffarna ett sätt att förlora igen igår. Nu ska det väl ändå sägas också att det är ingen skam att torska mot årets upplaga av Hammarby. De har ett riktigt bra lag som spelar både trevlig och effektiv fotboll.

Jodå, GIF spelar också fin fotboll stundtals. Men det har liksom gått i baklås för dem och man får inte till avsluten. Passninsgeniet Batanero på mittfältet kan fortfarande, då och då, slå en passning från 60 meters håll rakt på stortån på en lagkamrat men felproceneten har helt klart ökat även hos denna gudabenådade spanjor. Och får han skottläge nära mål skjuter han över eller bredvid för det mesta. Jag saknar Hallenius löpningar och jag saknar Maic Semas vändningar med boll på liten yta samt bådas målsinne.

Väster om staden håller knallarna väl som bäst på att plocka ihop de varor de inte sålde på Selånger marknad för att åka hem eller vidare till nästa marknad. De fick dock klara sig utan mig som kund i år. Efter två månader av stora kostnader för bilen (nästan tiotusen totalt) fanns liksom inget utrymme för sådana utsvävningar som renkorv, goda ostar eller ens för att unna sig en langos som svämmar över av goda räkor och annat.

Min tama husmekaniker ringde igår kväll och sa att han tänkte tvinga sig ur sängen vid tiotiden fast han jobbat sin sista natt och undrade om jag ville hänga med. Men jag sa som det var att finanserna inte tillät det.

Då kontrade han genast med att erbjuda sig att låna ut en tusenlapp eller så på obestämd tid. Men även om det var frestande så tackade jag nej. Skulder har jag nog av även om de stadigt krymper.

Jag har alltså, i princip, inte gjort något alls varken idag eller igår. Och ändå känns helgen så kort!

Nåja, nästa gång det blir söndag kväll kan jag sitta här och mysa i vetskapen att jag bara behöver jobba måndagen den veckan. Därefter är jag ledig i hela tolv dagar.

Då ska jag se till att ta mig ut i svampskogen. Det var tänkt att ske idag men VH (Vår Herre) fick ju för sig att bevattna oss rätt kraftigt mitt på dagen och därför ställdes turen in.

En vecka återstår till nästa lön och det blir att suga på ramarna för börsen ekar ganska tom nu. Mat finns i frysen så de stackars korvören jag har kvar får jag försöka få att räcka till snus till mig och cig åt sonen. Det går men inte lär det vara många kronor kvar på måndag morgon den 26;e då lönen tickar in.

Men det är bara att ta ner sina krav till den nivå man har råd med och vara utan allt man inte måste ha. Bensinen som Madame Citroen har i tanken räcker för mina arbetsresor och någon tur till Willys eller Lidl.

Tur att det fortfarande är gratis att blogga här! Ha det gott, kära ordbrukare i Nordmaling, Askersund, Fjällbacka och Hörnefors. Vi ses igen! Förr eller senare...


 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

19 augusti 2019 12:24

Samma här. Jag ska till tandläkaren så jag vet vad mina pengar ska gå till även om jag inte har några pengar till varken snus eller cigaretter men jag tycker att du ska skita i att köpa cigaretter till sonen. Det tillhör inte livet nödvändigheter och har han inte råd med det själv får han väl låta bli att röka. Han är väl vuxen eller hur?

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Göran

19 augusti 2019 17:40

Ja han är vuxen men saknar inkomst. Förhoppningsvis är förändring äntligen på gång nu men jag vill inte säga för mycket. Och om du någon gång har tvingas umgås med en rökare med abstinens så förstår du att det är lika mycket för min egen skull jag ställer upp. Givetvis dock med samma förmaningar som du, att har man inte råd att röka får man väl låta bli. Samtidigt VET jag ju att det inte är fullt så enkelt...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Fredag 19 april 17:57

Jaha! Så var det fredag igen då! Till glädje för alla skolbarn och vuxna med dagtidsjobb. För skiftarbetare och pensionärer spelar ju dagarnas namn inte så stor roll. Numera är det ju inget som hindrar att man åker och storhandlar på en söndag hell...

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Av Göran - Tisdag 16 april 12:28

Har ni tänkt på att kungen har namnsdag idag igen?  Nej det är varken Carl, Gustaf, Folke eller Hubertus i almanackan. Men det är... DEN SEXTONDE!!! Jodå, jag vet att jag skrivit den förut en gång men eftersom jag kom på det så återanvänder jag d...

Av Göran - Måndag 15 april 18:46

  Så har jag då äntligen fått träffa mitt allra första barnbarn. Min vackre dotterson Luis i sin bilbarnstol på golvet i mitt kök. De anlände i eftermiddags, de nyblivna föräldrarna med sitt lilla underverk. Och nu har jag fått hålla honom, snif...

Av Göran - Lördag 13 april 08:50

Facebook kan vara roligt ibland och har jag inget bättre för mig kan jag ju alltid fördriva tiden med att spela Quiz Planet, frågesportspelet där man kan spela med sina nätvänner och tävla i kunskap. Eller kanske snarare en blandning av tur och kunsk...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards