Alla inlägg den 22 augusti 2019

Av Göran - 22 augusti 2019 05:21

För något år sedan berättade jag om Birger, arbetskamrat under något år på 80-talet och värmlänning från topp till tå med hela sin dialekt i behåll. Han hade komponerat V65-raden för vårt lilla spelbolag på jobbet och lyckats få noll rätt på ett system för 500-600 kronor. Hans kommentar till den bedriften var ett generat leende med orden; "Ja, di däringa hästera, di springer ju sôm di vill, di!"

Det är den kommentaren jag travesterar en aning i dagens rubrik. Såg "di däringa giffera" på lokaltidningens web-TV igår kväll i deras möte med division-två-laget IFK Lidingö från fina förorten utanför Fjollträsk.

Ett allsvenskt lag mot ett lag från fjärde nivån ur svenska seriesystemet - det kan väl bara sluta på ett sätt?

Jo, det gjorde det också till slut. Men det var med ett nödrop!

På Lidingövallen blev det igår kväll tydligt för mig hur stora prooblem klubben har i sitt idrottsutövande. Man hade svårt att ens skapa farliga målchanser trots klasskillnaden på papperet. Men till sist tog man ändå lednngen och jag tänkte väl att nu borde det kunna lossna och rinna iväg även målmässigt.

I hellskottaland att det gjorde! Stockholmarna krigade vidare och kvitterade Sundsvalls ledning i slutet av ordinarie matchtid och det blev förlängning i 2 x 15 minuter. Där lyckades till sist Marc Mas Costa, vårt senaste spanska tillskott göra sitt andra mål och då orkade inte Lidingökillarna resa sig fler gånger. De skapade visserligen någon mer målchans innan Oliver Berg stängde matchen definitivt med sitt 1-3-mål.

Grannklubben från samma division som Lidingö, IFK Timrå hade lottats mot IFK Norrköping, också allsvenskt lag, och där blev resultatet det mer normala 6-1 till östgötarna på klassiska "Grytan" invis ishallen där Timrå IK spelar.

Vi hade lite försnack inför giffarnas match på jobbet igår och var överens om att en sån match kanske var precis vad GIF behövde efter alla motgångar. Få chansen att spala ut på ett annat sätt och kanske få igång lite bättre målskytte.

Men såhär i efterhand känns det inte alls så. Tvärtom blev det tydligt vilken brist man har på självförtroende när man spelar jämnt mot ett, i och för sig, tappert kämpande Lidingö. En småklubb från Sthlms-området som säkert jublade sig hesa över att få ta emot allsvenskt motstånd på sin lilla kvartersplan. Deras tidigare publirekord på någonting på 600 åskådare nästan tredubblades och matchen sågs av dryga 1700 på läktarna.

På måndag kommer Elfsborg på besök i NP3 Arena här i staden och då får nog GIF höja sig flera klasser om de ska ha minsta chans mot västgötarna från Borås.

Efter matchen igår var jag för trött för att skriva något och lade mig tidigt. Därför vaknade jag också tidigt idag och tyckte mig ha tid att leverera ett inlägg innan dagens arbete. Om 15-20 minuter bär det iväg till "Gruvan" för ännu en arbetsdag. Matlådan är fylld med korvstroganoff och ris som får bli torsdagslunch och när jag kommer hem får vi se om landstinget lyckas klara vårdgarantin och ge mig en tid innan tre månader har gått. Sista deadline idag!

Och mina sömnproblem har eskalerat till en ny nivå sista veckorna. Jag tycks ha börjat med att krypa baklänges, nedåt i sängen när jag sover. Ända tills jag vaknar av att jag står på knä på golvet vid fotänden eller någon gång bredvid sängen. Detta händer tidvis flera gånger i timmen och igår natt dök tanken upp att det kanske finns en Gud ändå och att Han nu försöker få mig ner på knä och tillbe Honom. Så... om inte det går över av sig själv så får jag väl stå kvar på knä någon natt och be en stilla bön om att få sova en hel natt utan störningar. 

Om VH (Vår Herre) då skulle leverera och ge mig precis det måste jag kanske ompröva min ateistiska livsåskådning.

Jag menar..., man har ju hört en och annan vittnesbörd genom åren från folk som blivit frälsta och många av dem har varit mycket konstigare än mitt kravlande i sängen när jag sover.

Men tills vidare fortsätter jag att hävda att jag inte behöver några låtsaskompisar som ingen människahar sett. Det räcker så bra med de vänner jag har av kött och blod. Dit räknas förstås också ni, mina kära ordbrukare i Nykroppa, Medevi, Ankarsvik och Allerum. Ha en härlig torsdag och ta det lugnt med ärtsoppan!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards