Alla inlägg den 31 augusti 2019

Av Göran - 31 augusti 2019 14:39

Tidigare idag beslöt jag att åka till Kvissleby, 1,5 mil söder om sta´n, för att handla lite på Kvantum där. I bilen på väg dit lyssnade jag på EKO-nyheterna i radion. De berättade om att försvaret skulle få en miljard extra under en period och att detta skulle finansieras med en bankskatt. I samma stund undrade jag hur många som drog en lättnadens suck att det skulle drabba bankerna och inte oss löneslavar.

Men varje gång du tror att du kommer undan att betala din del av stat och kommuns utgifter så... tror du fel!

Ni tror väl inte att bankernas ägare slantar upp den där miljarden på bekostnad av sina vinster? Nej, jag kan garantera dig att de tar ut dem från sina kunder på olika sätt. Höjda utlåningsräntor och andra avgifter kommer att se till att det är du och jag som står för fiolerna i slutänden. I vanlig ordning!

Moderutternas ekonomiska talesdam (som jag glömt namnet på) tyckte att det var upprörande att regeringen betalar försvarets höjda anslad med höjd skatt. Undrar just om hon någon gång bett om lägre lön för att få mer kvar i plånboken... För sänkta skatter är ju deras lösning på alla problem som finns i samhället.

En egendomlig matematik, om du frågar mig...

Dessa skattesänkningar, som ju nästan alla etablerade partier idag förespråkar har gett oss ett samhälle som jag inte riktigt känner igen mig i.

Jag inser mer och mer att jag tillhör den bortskämda generationen. De som fick alla läroböcker i skolan spritt nya och inte behövde lämna dem tillbaka. Där det var självklart att varje skolbarn fick äta sig mätt på bra mat med riktig mjölk i glaset och äkta smör på knäckebrödet.

Tand- och sjukvård var också gratis och där har man inte nedrustat lika mycket som på andra områden men det är väl bara en tidsfråga, tänker jag.

Nästan dagligen läser man i tidningarna om äldreboenden där brukarna är undernärda och allmänt vanvårdade på olika sätt. Där har du dina skattesänkningar!

Istället subventionerar man städhjälp, läxhjälp och trädgårdsskötsel åt de som redan hade råd att betala folk för att passa upp dem på olika vis. Den s.k hushållsnära sektorn växer hela tiden.

Bara en tidsfråga tror jag dessutom att det är innan vi får betala för skolmaten till ungarna, vägtullar kommer säkert också under förevändningen att det är de som använder vägarna som ska betala. Men vägarna behövs ju för alla. Hur ska man annars få fram maten till butikerna och annat vi behöver?

Allt för att berika de redan rikaste ännu mer! Skatt har blivit ett fult ord i dagens Sverige.

Och de där förmögna människorna har ju dessutom tusen sätt att komma undan skatter på. Man manipulerar siffror i lagens utkanter för att snika åt sig ytterligare några tusenlappar på alla sätt man kan.

Den möjliheten har inte varken jag eller ni, kära ordbrukare. Det är bara för oss att betala och se glad ut.

Nåja, jag ska i alla fall unna mig och sonen en härlig köttbit med potatisgratäng (vi tar söndagsmiddagen i förskott) samt ett glas gott rödvin eller kanske två. Köpte en flaska Jacob´s Creek från Australien när jag ändå var i Kvissleby. Kostar 79 kronor flaskan och om du gillar rödtjut så kan jag verkligen rekommendera både det röda och det vita vinet från Jacob´s Creek.

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards