Alla inlägg den 4 september 2019

Av Göran - 4 september 2019 20:54

Välkommen hem till Sundsvall och GIF, Tony Gustavsson! Det var alltså det ryktet som stämde. Och det hade jag väl lite på känn också. Tony härstammar dessutom från "mitt" lag, IFK Sundsvall där även hans pappa, Börje Gustavsson verkade som tränare i flera år för ganska länge sedan. Också han mycket populär och respekterad precis som sonen tydligen varit under sina år i det amerikanska damlandslaget. Nu har du chansen att bli odödlig i din gamla hemstad! För klarar du av att hålla GIF Sundsvall kvar i allsvenskan så lär du få legendstatus bland fotbollsnördarna här på Sveriges midja.

Plus säkerligen ett flerårskontrakt som förstecoach i klubben.

Och jag kan tänka mig att åtminstone klubben kan tänka sig att förlänga ditt kontrakt även om ni inte skulle klara av att gå hela vägen.

Lokaltidningens web-TV sände presskonferensen i måndags då man presenterade Joels efterträdare och jag tittade på den i efterskott. Efteråt kände jag samma hopp och tillförsikt som Tony visade när han berättade om sin syn på läget och chanserna att lyckas. En energi som smittade av sig i alla fall på mig. Förhoppniingsvis kan han gjuta mod även i spelarna och få dem att se möjligheterna istället för hindren.

Så alldeles nattsvart känns det inte längre på det området.

Nattsvart är det dock utanför mina fönster och nu märks det tydligt att sommaren övergått i begynnande höst. Nu stundar brasornas och värmeljusens tid. Måste skaffa hem lite ved till öppna spisen igen inför stundande hockeysäsong. Det brukar ju vara  så att om jag eldar i öppna spisen medan jag ser Timrå-match i TV så brukar de vinna. Och man vill ju gärna ta sin lilla del av ansvaret...

Fyra dagar återstår av min minisemester. Vad jag ska göra av dem vet jag inte riktigt. Dock vet jag att i min frys ligger en riktigt fin högrev på ungefär 1,5 kg som jag funderar på att ta fram för upptining över natten och koka kalops av imorgon. Vet också att jag är ganska sugen på att åka på en liten svamptur imorgon om vädergudarna är nådiga. Jag skäms nästan att erkänna att jag inte varit till skogs en enda gång hittills i år.

Kanske har det att göra med mina sömnbesvär, det där att jag har så svårt att "få tummen ur" och komma iväg både på svampturer och annat. Jag vet ju innerst inne att bara jag kommer ut i skogen med korg i handen så mår jag bra av det. Så jag siktar på att komma till skott med det imorgon. Kanske ringer syrran och frågar om hon vill haka på. Hon är ju pensionär och har all tid i världen och vi gillar båda att gå tillsammans i skogen.

För ett tag sedan skrev jag om det där med att matproducenter pumpar in en massa vatten i olika livsmedel för att öka dess vikt och därmed få mer betalt än de egentligen skulle ha. Då hade jag köpt kassler som såg ut att ha varit pentrerad av tusen nålar (eller i alla fall jävligt många nålar). Den dröp dessutom av tillsatt vatten.

Då var det en stor bit och jag köpte den på WIllys. Idag besökte jag närbutiken här hemma och de hade extrapris på just kassler från "Fåddman" (samma märke som då). Men här sålde man den i mindre bitar som förpackats i butiken. Så jag tog mig en titt på de förpackade kasslerbitarna och tror ni inte att samma mönster av nålstick prydde även dessa kasslerbitar. Jag vet att en släkting till mig hade en injektionsspruta hemma för att spruta in saltlake i julskinkan (de köpte alltid en halv gris före jul). Den fick visserligen ligga i saltat vatten ett tag också men sprutan användes för att se till att den blev rimmad även inuti.

Och om jag har rätt har alltså "Fåddman" tagit till sig detta i stor skala. Behöver jag säga att jag kommer att akta mig för deras produkter i fortsättningen.

Men det gäller ju faktiskt inte bara dem utan en hel massa matproducenter som pumpar in nästan kostnadsfritt vatten i alla möjliga livsmedel. Har du tinat frysta kycklingfiléer så vet du vad jag menar. Då gäller det att ha en skål som är djup nog att rymma allt som rinner ut dem när tjälen släpper.

Jag tror att det börjar bli dags för ett matuppror i klass med vad de där fruarna i Skärholmen gjorde på 60- eller 70-talet. Jag är inte helt säker men jag vill minnas att de bildade en folkfront för att få ner priserna på mat men även att få bort momsen på maten. SÅ om någon av mina kära ordbrukare känner att man vill starta och driva en sådan folkfront så hör av er så hjälper jag gärna till i den mån jag kan.

Därmed får det vara slutsvamlat för idag. Kudden ropar förföriskt efter min tjocka skalle och madrassen efter min lika tjocka kropp så jag avrundar här med att önska mina ordbrukare en angenäm fortsatt kväll och natt i slott och koja i Nordingrå, Allsike, Veberöd och Lammhult.

"May God ride with you all! Ten four and good night!"

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28 29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards