Alla inlägg den 28 september 2019

Av Göran - 28 september 2019 20:20

25 år har gått sedan färjekatastrofen i Östersjön då Estonia gick till botten med flera hundra människor som sällskap. Det är med det som med Palme-mordet, tsunamin i Thailand 2004 samt attacken mot World Trade Center och Pentagon - Alla, vekligen ALLA, minns precis var man var och andra omständigheter kring att man fick reda på det.

Än idag känns det ofattbart att något sådant kan hända i lilla lugna Östersjön. Vetskapen att jag själv åkt med just den båten något år tidigare gjorde nästan saken ännu värre. 

Då ägdes skutan av Silja Line och trafikerade sträckan Sundsvall-Vasa under namnet Wasa King om jag inte minns fel.

Färjetrafiken härifrån upphörde bara något år efter Estonias förlisning. Självklart gjorde olyckan att många inte ville åka Finlandsbåt för en tid men den främsta orsaken var väl att både vi och Finland gick med i EU och därmed kunde det inte bli någon tax-fre-försäljning ombord. Då upphörde också intresset från kreti och pleti både hos oss och i Finland för båtresor över viken. Från Stockholm, Norrtälje, Grisslehamn och Kapellskär går dock fortfarande "fylle-färjorna" eftersom man kan gå in i Mariehamn på Åland och törna emot kajen där. Åland tillhör visserligen Finland men har självstyre och är inte med i EU. Därför kan man fortfarande inhandla både rak- och sprattelvatten på färjorna där.

Plus tobaksvaror, godis och en massa annat.

Ibland brukar jag skoja om att ifall jag skulle vinna Eurojackpoten (minst 100 miljoner) så ska jag köpa Tjuvholmen i Sundsvalls hamninlopp och utropa ön till fristående republik med mig själv som president. Sedan skulle jag bygga en hamn där båtar kan klonka emot kajen och därmed lagligen bedriva tax-free-försäljning ombord.

Det vore väl en ärofull reträttplats att tillbringa åren som pensionär på. President över Tjuvholmen! 

Fast kanske jag skulle byta namn på ön. Tjuvholmen låter ju allt annat än ärofullt. I min barndom odlades flitigt myter bland mina jämnåriga och en av dem var att ön heter så för att man förr använde den som en plats att förvara brottslingar på. Det var ju ändå ingen som kunde simma på den tiden. trodde vi, så det räckte nog med att de inte kunde gå i land därifrån.

Idag vet jag ju bättre och har klart för mig att namnet kommer sig av att i gamla tider hade segelfartyg svårt att ta sig ut från Sundsvalls hamn eftersom den där ön låg i vägen och "tjuvade" vinden för dem.

Nu har de ju dessutom byggt en jävla bro som omöjliggör för fartyg av de gamla fyllefärjornas storlek att ta sig till den kaj där de lade till för 20-25 år sedan.

Men det är förstås ett problem som går att lösa. Bara den där Eurojackpoten tickar in. Nästa fredag tar vi nya tag!

Imorgon är jag bjuden hem till lilljäntan på middag. Jag har visserligen sett hennes nya lägenhet men inte sedan hon liksom kom i ordning så det ser jag fram emot. Att jag missar giffarnas hemmamatch mot Sirius gör egentligen ingenting. Jag ser till att vara hemma tills hockeyn börjar vid 18-tiden och tittar på Karlskoga-Timrå direkt i TV och kan se GIF Sundsvalls match då hockeyn är slut.

Timrå är ju ute på något av en road-trip och har hittills plockat sex poäng av lika många möjliga. VInner man i Nobelhallen i Karlskoga imorgon så har man fått maximal utdelning på tre bortamatcher. Inte dåligt!

Sedan väntar "slaget om Västernorrland" på onsdag. D.v.s Timrå-Modo, denna gång på hemmaplan.

En match som kan sluta precis hur som helst. Båda lagens spelare är fullt beredda att gå på hörntänderna sista minuterna om det är vad som krävs för seger. Då spelar det ingen roll vem som ligger före i tabellen just då.

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28 29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards