Direktlänk till inlägg 29 september 2019

How dare you?

Av Göran - 29 september 2019 21:15

Söndagen liksom min första lediga vecka lider mot sitt slut och sportsligt sett har det gått bra för Medelpad. Småland har slagits i spillror efter bortaseger mot Kalmar för giffarna samt Timråvinst i Tingsryd. Timrås roadtrip på tre matcher slutade med 8 poäng av nio möjliga. Enda "plumpen" var väl att Karlskoga kvitterade Timrås 2-1 ledning i slutet av tredje perioden. Under fem minters förlängning klarade man sedan av typ 3½ minut i boxplay innan slutsignalen gick och det hela fick avgöras på straffar. Jonathan Dahlén (förstås) och nyförvärvet från Almtuna, Albin Lundin, såg till att bonuspoängen hamnade i Timrå.

Och inte nog med det! Någon timme tidigare på eftermiddagen spelade GIF Sundsvall hemma mot Sirius och lyckades vinna sin andra match på raken. Därmed är man nu uppe på kvalplats och har avgörandet helt i egna händer.

Det är "bara" att fortsätta vinna matcherna så spelar vi allsvenskt även 2020.

Friidrotts-VM har jag alldeles glömt av och inte tittat mycket alls. Får skärpa till mig där för Sverige börjar ju få fram friidrottare av klass igen nu efter några magra år.

Imorgon är det måndag men jag är lika ledig som jag varit sedan i onsdags. Och det tänker jag fortsätta med i en hel vecka till. Kanske unnar jag mig en bliljett till "slaget om Västernorrland" på onsdag. D.v.s hockeymatch i Timrå mot arvfienden Modo. Det vore roligt att se Timrå stoppa ner de d'är Nolaskogsarna i skridskorna, dra plösen över och knyta ihop. Nej, skämt åsido så är väl de matcherna de mest ovissa på hela säsongen. Dagsformen avgör. Det lag som lyckas ha flest spelare i toppform brukar vinna. Tabellposition och statistik är ointressant då.

Sen kan jag inte låta bli att reagera på alla ynkryggar till vuxna människor som gör sig lustiga över klimatförsvararen Greta Thunberg. På youtube hittar man flera kanaler där man gör vad man kan för att förminska henne och fortsätta förneka klimathotet. Samtliga som jag har hittat har anknytning till ett visst svenskt politiskt parti. 

Jag talar inte om vilket, det får ni lista ut själva, utan nöjer mig med att säga att det inte förvånar mig ett dugg eftersom klimatförnekelsen är lika utbredd som främlingsfientlighet och rasism i det partiet (förkortningen börjar på S och slutar på D).

Det är bedrövligt, ovärdigt, ynkligt och skrämmande att se och höra vuxna människor försöka måla ut Greta som psykiskt störd eller som ett verktyg för sina manipulativa föräldrar. Att så gott som hela den etablerade vetenskapen säger samma saker som hon är ju förstås också bara irrläror enligt dessa.

Jag säger som Greta själv sa i FN; How dare you? How DARE you???

Nej, all heder till denna rakryggade tonårstjej. Jag hoppas att hon får känna att stödet ändå är starkare än motståndet från konservativa krafter. Men det kanske är "PK" att tycka så...

Sen kan man ju fråga sig VARFÖR man försöker förminska klimathotet när vi redan sett hur polerna smälter mer och mer. När experterna räknat ut för länge sedan hur det skulle vara idag och det stämmer.

Tja, det är ju inte heller svårt att förstå. De här människorna går storfinansens ärenden. Multinationella företag vill ha ökade vinster- inte vara med och ta ansvar för vad människan förstört och rädda vad som räddas kan. Sticker man bara huvudet tillräckligt djupt ner i sanden så kan man låtsas att klimathotet inte finns. Och fortsätta att tjäna miljarders miljarder på att fortsätta skita ner.

Det finns en gammal klyscha som lyder; "Vi har inte ärvt jorden av våra föräldrar - vi har lånat den av våra barn!"

Den kom jag att tänka på då jag såg en tårögd Greta fråga vuxenvärlden, How DARE you???

Det borde fler göra!

Därmed lyfter jag mitt glas med gott rödvin (Ja, jag är ju ledig imorgon!) och utbringar en skål för Greta Thunberg. Stå på dig, Greta! Vi skulle behöva många, många fler med ditt mod!

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

30 september 2019 08:44

Ja du har så rätt. Det är pengarna som styr och dom som redan har massor vill ha mer och nog skiter dom i hur det blir för våra barn och våra barnbarn. Huvudsaken att dom lever i lyx just nu. Att göra sig löjlig över den fina tjejen som verkligen kämpar för framtiden är så fult och bedrövligt. Fler skulle ha hennes mod minsann

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Torsdag 28 mars 13:42

Det moderna bondfångeriet börjar ta sig nya skepnader! Bara idag har jag anmält fyra annonser på FB där den ena utgav sig för att vara Youtubern och infuensern Joakim Lundell, alias Jockiboy, i en intervju hos Bianca Ingrosso. Man hör att det är ha...

Av Göran - Onsdag 27 mars 19:23

Måndagen och tisdagen liksom bara försvann. Och snart har väl även onsdagen följt i deras spår. Det grämer mig en aning att när jag nu äntligen hittade ett sätt att se all ishockey i hela Europa och även i Nordamerika helt gratis så är favortlaget ut...

Av Göran - Tisdag 26 mars 09:50

God Tisdagförmiddag på er, kära ordbrukare! Den här dagen började  tidigt. Redan halv fem vaknade jag utan att kunna somna om. Låg dock kvar ändå i en halvtimme innan naturen krävde uppstigning. En dusch och en kopp kaffe och sen byta lakan i sänge...

Av Göran - Fredag 22 mars 11:29

Nu är han äntligen här, mitt allra första barnbarn! Han skulle ju ha kommit igår egentligen men han tog sån tid på sig att det hann bli fredag. Lik sin pappa är han och givevis det mest fantastiska barn som någonsin fötts! Precis som ALLA barn både f...

Av Göran - Torsdag 21 mars 11:42

Jamen, det har ju liksom bllvit lite av en tradition att jag lägger ut "21/3" av och med Dan Hylander och Raj Montana Band när datumet infaller. Den har passerat 40-stecket och Dan själv fyller sjuttio i år om jag inte minns fel. Men både han och låt...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28 29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards