Alla inlägg den 29 november 2019

Av Göran - 29 november 2019 21:40

Idag har jag, på min arbetsgivares bekostnad, käkat tapas för första gången i mitt liv. En intressant upplevelse!

För dig som kanske inte har en aning om vad tapas är så kan jag berätta att det är en spansk företeelse där man beställer flera olika smårätter som tillsammans blir en middag. Jag valde friterade räkor med sötsur sås, lammfilé med rödvinssås, långkokt griskind samt friterad potatis med aioli. Griskinden hade förstås ett annat namn och vi i Sverige känner den kanske mer under dess italienska namn gianciale. Det är desutom, för en italienare, den självklara ingrediensen i en äkta pasta carbonara. Men griskinden som jag åt var inte rökt utan tillagad vid låg temperatur under lång tid och därmed mörare än falukorv. Jag ska definitivt besöka den restaurangen fler gånger och pröva fler av deras delikatesser. Om du, som läsare, råkar bo i eller nära Sundsvall så talar jag om Restaurang Saffran på Nybrogatan. Strax söder om järnvägen i en del av vad som en gång hette Restaurang Marquise.

Vår chef och hans chef (som väl var den som bestämde) hade utverkat rätten för oss att beställa öl och vin till maten men jag höll mig till Loka eftersom jag valde att ta bilen med mig.

Det gjorde att jag hann hem tills hockeymatchen mellan Timrå och Björklöven började. Och det är inget att snacka om längre - Björklöven är seriens bästa lag. Ska inte säga att Timrå var chanslösa som i förra mötet på deras hemmaplan men inte var vi särskilt nära att rubba dem. TIK gjorde en helt ok insats i mina ögon men det räckte inte!

Men... so what? Det kommer nya matcher hela tiden. Inte ska man gräva ner sig för en förlust mot ett bättre lag. Nej, bättre då att försöka lista ut hur man ska agera för att bli lika bra eller bättre. Massor av tid och matcher återstår innan isen i allsvenska och SHL-ishallar smälter framåt vårkanten. Och Timrå har haft sin lilla dipp då man visade lite sämre form. Men det har inte de andra topp-fem-lagen så vi får väl se var allt landar till sist.

Önskar därmed de trogan ordbrukarna en fortsatt fin fredagkväll och en härlig helg. Imorgon ska jag städa och adventspynta här hemma och sedan njuta av ledig helg. Gör det ni också, kära ordbrukare i Tidaholm, Vissetofta, Torpshammar och Öregrund. Vi ses igen! "Om Gud vill och pjäxer´n håll´!"

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards