Alla inlägg den 7 januari 2020

Av Göran - 7 januari 2020 22:11

Fem dagar kvar av den ledighet som jag kunde inleda året med tack vare att mitt ordinarie skiftlag bara jobbar 96 timmar den här månaden. Nu börjar jag på måndag och ska sedan arbeta två 40-timmars veckor och därefter 2 dagar i vecka fem innan jag åter får ett par dagar utöver lördagar och söndagar.

Precis i den vevan har vår arbetsgivare sagt att skiftgången ska läggas om. Så var jag hamnar sedan vet jag inte i dagsläget. Inte heller är det klart vilket schema som ska gälla så jag har i dagsläget ingen koll på hur jag kommer att jobba under årets storhelger. Det jag dock vet att är jag får fyra veckors semester under perioden juni-augusti.

Facket försökte driva att semestern skulle läggas ut på två semesterperioder eftersom nästan ingen vill ha semester första veckorna i juni eller sista veckorna i augusti. Men det får vi hacka i oss. De tror att vi ska klara sommaren på 6-7 vikarier per skiftllag. Med två perrioder behöver vi minst 11-12 pers. Ett annat problem med tre semesterperioder är att vi får ingen tid till att utbilda de nya. Skolorna slutar ju inte förrän någon vecka in i juni och det är därifrån vi brukar hämta sommarjobbarna. Jag är alltså tämligen säker på att väldigt mycket kommer att gå åt h-e under den kommande sommaren p.g.a det stora kompetenstappet under semestrarna.

Så till hösten lär väl företaget komma och vilja ändra tillbaka till sexskift igen. Men i så fall så hoppas jag att vi säljer oss fruktansvärt dyrt. För då kan de inte köra över oss som de gjort nu. Nu har vi ett avtal där vi satt semesterlagen åt sidan men går vi tillbaka till det gamla så måste de komma överens med oss innan det kan ändras  eftersom de då vill förhandla bort semesterlagen. Och en lag är mycket starkare än ett avtal.

Dessvärre är jag lite rädd att det blir tvärtom. Att de flesta jublar över att få tillbaka sexskiftet. Och därmed går med på vad som helst. Men går det som jag tror så har vi ett gyllene läge att krama ur dem lite pengar eller andra förmåner eftersom de måste få oss med på tåget för att ändra tillbaka.

Nåja, den dagen - den sorgen. Som så många gånger förr har jag redan nu fastnat i Farmen-träsket i år igen. Och efter tre dagar tycker jag mig börja se vilka latmaskarna är, vilka som inte riktigt pallar med och vilka som kommer att gå långt. Har inte lärt mig namen ännu så jag väntar ett tag med att skriva om mina tankar. Men det kommer!

Annars har jag kollat på Timrå-Västervik i hockeyalssvenskan på TV och kommit fram till att Västervik måste vara ett av seriens sämsta lag. De kommer upp hit och möter ett håglöst Timrå som ser tröga ut och slår bort enkla passningar stup i kvarten. Ändå slår Timrå dem med 5-1. Utan att anstränga sig nämnvärt.

Ja, ja, en seger är ju en seger. Tre poäng är tre poäng oavsett hur man erövrar dem. Nästa match går på lördag mot Almtuna och jag tror knappast att de är bättre än Västervik. Så det borde ju vara tre enkla poäng då också.

Fast... det kanske var så de tänkte ikväll. Att det skulle bli en lätt match, att de bara behövde ställa ut skridskorna. Kanske var det underskattning som låg bakom men trots det så var smålänningarna aldrig riktigt nära.

Så nu gäller det att ta fram blåställen och jobba hårt för varje poäng om man vill vara med när det ska kvalas till SHL framåt mars-april.

"Mars-April"! Visst låter det vackert? Särskilt april. Mycket vackrare än januari i alla fall. 

Och vintern är fortsatt mest grågrön. Enstaka små klattar snö kanske det finns på skuggiga ställen men i stort sett är det barmark. Fem plusgrader mitt på dagen idag då jag åkte för att fylla på råvaran för mitt missbruk, nämligen snus. Vet att jag har skojat om den globala uppvärmingen men det är förstås det vi ser nu. Visst lär det komma både snö och kyla innan det är färdigt men nog har vintrarna i genomsnitt blivit bra mycket mildare mot hur det såg ut när jag växte upp på sextio- och sjuttiotalet. Januari utan snö kan jag inte minnas att vi någonsin hade då.

Nu ska jag runda av och gå och borsta tänderna så jag kanske får behålla dem ännu några år. Sedan ska jag hänga på mig "grimman" och lägga mig på kudden.

Sov gott, ni också, kära ordbrukare i Hästveda, Lövånger, Skattungbyn och Ytterlännäs. Vi ses!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards