Alla inlägg den 31 januari 2020

Av Göran - 31 januari 2020 12:31

Ibland ser jag Farmen i förväg och ibland efteråt. Som idag t.ex Jag hade lite annat för mig igår kväll och då jag hade tid att titta råkade det bli en svensk film istället. Britt-Marie var här, hette den och den var lite smårolig.

Men nu är jag ikapp med Farmen igen och jag bara häpnar över storbonden denna vecka. Först förvånades jag över att han alls blev storbonde. De som åker ut brukar ju välja endera bästisen eller också någon som har visat prov på ledartalanger. Men Haroon tycker jag mest har hållit sig väl med alla innan han fick storbondeskapet av Anette.

Nu däremot har han nog, om jag får uttrycka det så, skitit i det blå skåpet och gjort sig impopulär hos alla sina medtävlare. Först föreslår han någon sorts demokratisk process för att utse gårdskämpe men det tolkar ju de andra som svaghet, feghet. Att han liksom inte vågar stå för sina beslut utan desperat vill få gruppen bakom sig.

Nu har han istället hela gruppen emot sig och blir inte han förstekämpe eller gårdskämpe nästa vecka så kan jag nästan lova att äta upp min hatt. Nu har jag ingen hatt så jag ska inte lova något sånt men använder ändå den metaforen för att alla ska förstå hur säker jag känner mig.

I och för sig tycker jag att Haroon har tuffat till sig en aning under sin vecka som storbonde men när han valde Jens, som skadat handen illa och kanske inte kan göra sig själv rättvisa i ett styrkeprov, som förstekämpe förlorade han nog all sympati som någon på Farmen kanske hade kvar innan. Flera av de manliga deltagarna har dock sagt att de kommer att välja kunskap om de blir andrekämpe. På så sätt tävlar de på mer rättvisa villkor och det kan jag väl tycka att det hedrar dem. Samtidigt så handlar inte Farmen om vem som är rättvisast utan om vem som spelar spelet smartast och är en vinnare i tvekamperna.

Jag tror fortfarande på Jens som en het kandidat till totalseger men vi ska komma ihåg att det finns flera starka tjejer också. Esmeralda förstås men vi ska inte heller glömma de två som just nu är på Torpet. Där finns ju också sen några dagar Fredrik, årets yngste deltagare och om han tar sig tillbaka så kan han ha goda chanser. Han har jobbat bra, håller sig väl med alla och är smart nog att inte berätta allt han vet eller tänker. På några glappar ju käften nästan oavbrutet och de tror jag kommer att sållas ut en efter en.

Fjärde vagnshjulet på Torpet är ju Mergim, eller MQ som han kallas efter sina initialer. Honom har jag uppfattat som en ung man med ett sjävförtroende som han inte riktigt har vuxit i ännu. Innan tävling finns liksom inget annat är att han sopar banan med vem som helst men ändå slutar han sist varje gång. Och vore han inte så kaxig skulle jag kanske tycka lite synd om honom. Han tycks dock gå hem hos tjejerna i det där ormboet som utgör skådeplats för Torpet i år.

Jag tror dock knappast att han kommer att vara med och slåss om slutseger när finalveckan kommer.

Nåja, dit är det långt ännu och mycket kan hända och kommer att hända längs vägen. Det kan ju hända att de även i år skickar in nya från någon koja i skogen rätt som det är. För att liksom röra om i grytan en aning.

Hur som helst så lär jag fortsätta följa deras vedermödor och glädjeämnen de veckor som är kvar.

Annars... så har jag hunnit en sväng till Willys på morgonen och ska eventuellt åka in till stan en tur sedan. Jag har ju ett presentkort på 350 bagis från min arbetsgivare och det gäller i hela "Inn-gallerian" med bortemot 100 olika butiker. Tänkte leta mig ett par nya skinnhandskar eftersom mina gamla gett upp helt nu. Det är mer som är trasigt än som är helt på dem så det är verkligen dags för nya. HM kanske har sånt...

Annars finns ju Clas Olssons också i samma galleria och där är det inga problem att bränna lite pengar om man får lust. Det gjorde jag visst med förra årets presentkort från jobbet. Köpte bland annat en skruvdragare som jag haft mycket nytta av.

En ynka poäng fick Timrå med sig hem från Södertälje i onsdags. Men ikväll ska vi på´t igen. Den här gången är det småländska Tingsryd som gästar NHK Arena. Men vad gäller kampen och de två första platserna i serien har nog tåget gått för Timrå nu. Björklöven smular sönder allt motstånd men fick ge sig mot uppstickaren Modo senast. Som utökade sitt försprång mot Timrå till hela tio poäng och det blir inte lätt att ta ikapp. Men det är väl bara att, som vanligt, ta en match i taget och hoppas på det bästa. De många skadade börjar ju återvända nu också och det är ju bra inför eventuella kvalmatcher framåt vårkanten.

Därmed önskar jag fortsatte fin fredag och trevlig helg till mina kära ordbrukare i Morjärv, Skänninge, Ödeshög och Ljusdal. Vi ses!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards