Alla inlägg den 2 februari 2020

Av Göran - 2 februari 2020 21:00

Nu vet vi hur det gick. Ja, i tinget på Farmen, menar jag. Jens valde Johan som andrekämpe och Johan valde inte kunskap utan styrka. Jens hade visserligen sagt till honom innan att han inte förväntade sig några fördelar p.g.a sin handskada men jag blev ändå förvånad. Kanske, kanske har Jens mörkat läkningen av sin skada. Kanske var han i bättre form än de andra trodde. Eller så är han, som jag tror, en riktig jävla kämpe som klarar av att förtränga smärtan under själva tävlingen. Och ville kanske visa det för gruppen inför kommande ting och kämpeval. Tror ingen av grabbarna vågar ta honom som andrekämpe från och med nu i alla fall.

Nästa veckas förstekämpe kan väl knappast bli någon annan än den joddlande undersköterskan som får abdikera som storbonde imorgon. Vet inte var han hittar sångerna han sjunger rätt som det är men bli inte förvånade om han snart ställer sig och framför Thore Skogmans "Rökt gök med lök" eller någon annan sån där gammal pärla som nästan alla glömt för länge sen. Ikväll sjöng han om en joddlande höna i alperna så var beredda på lite vad som helst.

Måste säga att jag, trots allt, känner en viss empati med honom efter att han vänt de andra mot sig. För det skiner ju liksom igenom att han (eller åtminstone verkar vara) en genomsnäll människa. Jag gissar att han, helt enkelt, är konflikträdd som så många andra människor. Och den egenskapen har nog aldrig bidragit till några större framgångar i den här sortens tävlingar. Fint ändå att se att det fanns EN som förbarmade sig lite och åtminstone pratade med honom.

Men jag är säker på att han står i tinget nästa söndag om han inte blir gårdskämpe och får möta en torpare. 

Det beror förstås på vem som blir storbonde. Men jag sätter nog en slant på att Johan endera väljer Momma eller också sin baneman i tinget, Jens. Och båda dessa väljer nog någon annan till gårdskämpe för att få sätta Haroon som förstekämpe. Sen är det ju andrekämpen som väljer tvekamp och jag har ingen aning om hur stark eller hur bra på att såga Haroon är. Inte heller vet jag något om hans kunskaper i skötseln av en gård.

Hoppas bara att folket på Farmen inte är så långsinta att de fryser ut honom totalt, det vill jag slippa se.

Nåja, en ny veckan börjar imorgon och då får vi också se vem som kanske får chansen att ta sig tillbaka från Torpet.

Nu vet vi, eller åtminstone jag och mina kolleger bland TIK-supporters, hur det gick för Timrå mot Timgsryd. Det blev tre poäng men utan att övertyga särskilt mycket. Det ska vara en klasskillnad mellan de två lagen men det syntes det inte mycket av i fredags kväll. Men så länge vi vinner och tar full poäng ska jag inte gnälla så mycket. Nu väntar Karlskrona nere i Blekinge på onsdag kväll och kan man vinna där också så ser tabellen rätt mycket trevligare ut.

Modo förlorade dessutom senast mot Mora så Timrå närmade sig dem med tre poäng. Det skiljer dock fortfarande nio pinnar så sannolkheten att man kan gå ikapp är inte jättestor. Men kanske är det inte nåt att sikta på heller för då får man möta Björklöven i seriefinalen och dem tror jag varken Timrå eller Modo slår i bäst av sju. Och jag tror inte heller att lagen från SHL (just nu Leksand och Oskarshamn) rår på Umeå-laget som ser fruktansvärt starka ut i år.

Så... går det som jag tror så blir det minst ett norrlandslag till i SHL till hösten och Skellefteå får spela länsderbyn igen. Skulle dessutom Timrå eller Modo också ta sig tillbaka ser SHL riktigt rolig ut efter sommaren.

Min lilla minisemester är över och imorgon bitti är det åter dags att vika sig ur lakanen och stiga upp för ännu en arbetsvecka. Det ska bli roligt! Säger vi...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards