Alla inlägg den 6 februari 2020

Av Göran - 6 februari 2020 17:04

En av min ungdoms favoritartister, Ola Magnell, har lämnat jordlivet idag. Tror att det var 1975 som jag upptäckte honom. Han hade ett säreget sätt att sjunga på den tiden, gick liksom upp i falsett ibland och påminde nästan lite om M.A Numminen när det gäller rösten. 

Men Ola kunde sjunga "riktigt" också vilket man hör på klippet från youtube nedan. Den här låten är lite mer sentida. Jag gissar att den är 15-20 år gammal ungefär. Och jag gillar den så därför får den symbolisera Olas stora låtskatt här.



Jag valde mellan ett antal låtar att lägga ut här för att hedra hans minne. Som Kliff, Skomakarvals, Vällingklockan eller Ungmön dansar. Men det fick alltså bli Sisyfos. Du som ännu inte upptäckt Ola Magnell kan göra det på Youtbe eller Spotify.

Han hade rötterna i proggrörelsen där i 70-talets första år men skrev sällan renodlat politiska texter. Ola var mer poet än debattör. Så.... Vila i frid, Ola!

Idag har jag gjort min näst sista arbetsdag på förrådet. Åtminstone för den här gången. Kanske kommer jag tillbaka dit nån gång, kanske inte. Köpte en smarrig butterkaka och en burk pepparkakor att bjuda på till niofikat för att liksom tacka arbetskamraterna för den tid som varit.

Sen jag kom hem har jag tillagat och ätit rödspätta med potatis och hemlagad remouladsås. Och konstaterat att det är en maträtt man borde äta oftare. Imorgon tror jag att det blir taccos eftersom det var så länge sen sist.

Igår var det hockeykväll men den fick avnjutas framför datorn eftersom CMore hade någon sorts problem med utsändningen från Karlskrona men att streama matchen funkade okej. Och inte bara seger för Timrå med  5-1 gladde utan Modo förlorade också vilket gör att det nu bara skiljer sex poäng mellan lagen. Ganska mycket, det också, i och för sig men man känner liksom ändå att chansen finns även om det är ett långskott.

Ingen hockey idag, såvitt jag vet, men väl ett nytt avsnitt av Farmen som jag ska se så snart jag svamlat klart här.

Nu har jag gjort det så jag önskar mina kära ordbrukare en underbar torsdagskväll. Om inte i Vedbaek (som Hasse & Tage sjunger i sin hyllning till torsdagkvällar) så kanske i Hjo, Lit, Å och Ö.

(Jodå, både Å och Ö finns det orter som heter här i Medelpad. Å ligger i Njurunda och Ö i Borgsjö i Ånge kommun)

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards