Alla inlägg den 8 februari 2020

Av Göran - 8 februari 2020 20:16

Helg råder över Sverige och världen. Några måste förstås jobba ändå inom industrin, vård och omsorg, transportsektorn och några andra områden. Men jag är fri som fågeln precis som vanligt på helger sedan dryga året tilllbaka.

Och jag får väl medge att det känns lite lyxigt att sitta här och knacka ner ord på ett tangentbord samtidigt som jag tjänar OB-tillägg från min arbetsgivare. Har haft en lugn dag utan så många måsten. Det enda jag egentligen åstadkommit av någon nytta var väl att skära ingredienserna och tillaga en värmande gulaschgryta i vintermörkret. Willys hade ju den goda smaken att erbjuda jättefin högrev för bara 39;90kr/kg. Den, tillsammans med massor av paprika, lök och vitlök frästes i gjutjärnspannan innan de åkte ner i slow-cookern ihop med en lång radda olika kryddor i fyra timmar för att sedan avnjutas med kokt ris.

Det recept jag använder föreskriver egentligen potatis som ska koka med i själva grytan den sista timmen men jag var mer sugen på ris idag. Och det funkar ju alldeles utmärtkt, det också. Två kompletta matlådor samt en med bara gulasch i blev det också.

Men jag får kanske krympa mina lunchlådor en aning framöver eftersom jag tror att mina nya arbetsuppgifter kommer att leda till mycket mer stillasittande. Jag får väl köra hårdare pass i gymmet istället. Fyra stycken, om än ganska beskedliga pass, har det blivit den senaste veckan. Men jag föredrar faktiskt att smyga mig igång lite i sänder istället för att gå ut stenhårt och få ont överallt så jag inte orkar träna på veckor. Nej, lugnt och fint i starten och sedan öka dosen lite i taget passar mig bättre.

Annars... sitter jag här och skiter totalt i Mello-spektaklet. Kanske ser jag finalen längre fram i vår, kanske inte. Men jag tycker att det där jippot har blivit alldeles för stort och pågår alldeles för länge för att jag ska orka engagera mig. Och då ska ni ändå veta att det skrevs av en som för länge sedan såg fram emot Melodifestivalen i månader innan den gick av stapeln. Men det var på den tiden då vi hade EN svensk tävling där vinnaren gick till stora Eurovisionfinalen.

För någon vecka sedan snubblade jag över en nätsajt där det fanns listor över tävlingsbidragen från alla år genom hela mello-historien. Och häpnade över hur många låtar och artister jag inte kom ihåg. Några mindes jag när jag läste namn och låttitlar men med tanke på hur intresserad jag var på den tiden är det konstigt att så många fallit ur minnet. "Ska vi plocka körsbär..." kan jag fortfarande nynna stora delar av liksom "Hallå hela pressen" och "Det gör ont" men vem minns "Lady Antoinette" idag eller "Oh, Juicy"? Eller "Ola mä fiola"?

Den sistnämnda tror jag att vi låter stanna kvar på minnenas bakgård liksom flera av Family Fours bidrag genom åren. Claes-Göran Hederström ("Banne mig") fick ingen lång karriär inom musiken, några år bara. Och vart tog Mona Waessman och Inger Öst vägen? Eller Hadar Kroberg? Vem har hört talas om honom i modern tid?

Nåja, de kanske lever sina liv på helt andra vis än att kuska land och rike runt och spela på krogar och logar och trivs med det. Och som jippot har svällt ut idag så är väl chansen än mindre att dagens deltagare (utom kanske någon enstaka) är ihågkommen ens om fem år.

Nej, lite slött och stillsamt bloggande med ett glas rött på sidan om passar mig bättre än glittershowen i TV. 

Någon på jobbet sa i veckan att man nu tydligen har exporterat konceptet till USA. Att varje delstat ska ta ut sin representant som sedan får tävla mot resten av denna gigantiska nation. Fast jag vet inte säkert om det är så.

Men roligt vore det förstås om DE tar efter något från oss istället för tvärtom.

Nu tror jag att jag ska surfa runt på "tuben" en stund. Där finns massor som är mycket mer intressant och underhållande än mellon. Ha en fortsatt fin helg, kära ordbrukare i Åre, Lövstabruk, Hägernäs och Vivstavarv!

Vi ses! När andan faller på...


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards