Alla inlägg den 10 februari 2020

Av Göran - 10 februari 2020 22:06

Dag ett på mitt nya jobb är avklarad men jag kan väl inte säga att jag lärt mig särskilt mycket. Har läst instruktioner och styrkort så att ögonen nästan gick i kors. Men även hunnit med att gå på rehab-möte med min numera före detta chef. Eftersom det är hon som varit med under hela resan så föreslog hon att hon skulle fortsätta att följa min rehab fast hon inte längre är min närmaste chef. Vilket jag sa ja till.

På min fråga varför jag tvingats byta skiftlag hade egentligen ingen av deltagarna något svar utan det var mest svammel om att  den som fått vikkariat för mig jobbade på ett annat skiftlag. Men det köper jag förstås inte utan sa att det mest naturliga är väl att den som vikarierar för mig på min ordinarie plats självklart borde jobba på mitt gamla skiftlag.

Jag vet att vid den här sortens förändringar kan några människor tvingas byta plats med varandra utifrån kompetenskrav men det är knappast orsaken till min flytt. En av arbetskamraterna från förrådet går också på rehab-plats och honom hade de också flyttat på. Företaget har inte heller förhandlat dessa ändringar med facket som de är skyldiga att göra.

Inkompetens kallas det när folk som kallar sig chefer agerar utan att veta vad de gör. Eller hur de borde agera för att följa interna regler och policies. 

Jag fick dock veta vem som var ansvarig för flytten och den mannen är svåger med avdelningschefen. Behöver jag säga mer än så?

En annan sak som retar mig en aning är att nu får jag inte längre räkna timmarna som mitt skiftlag arbetar utan så länge jag går på rehab ska jag jobba vanlig dagtid. 40 timmar per vecka, alltså!

Detta eftersom vi inte längre jobbar sexskift och har semester precis som vanligt folk. Jag får dock behålla OB-tilläggen och de följer det skiftlag jag tillhör.

Slut alltså med lediga vardagar då och då. Men det är väl bara att hacka i sig, tänker jag...

Dagens stora glädjeämne är väl Timrås klara seger över Karlskoga i hockeyallsvenskan. Efter en jämn förstaperiod då värmlänningarna faktiskt kunnat leda med både ett och två mål kom andra perioden då Timrå gjorde 1-0.

Det följdes sedan upp med en rejäl utsplning i den tredje perioden och Timrå kunde ståta med tre friska poäng och hållen nolla för målvakten Viktor Brattström.

Nu väntar Modo på bortaplan på onsdag och Tiimrå kunde väl inte ha skaffat sig bätre utgångsläge än att vinna med 4-0 mot serietrean (innan matchen, alltså). Vinner vi där så skiljer det bara tre poäng mellan lagen i tabellen och Timrå har i så fall alla chanser att gå förbi länsgrannen i norr och knipa andraplatsen i serien.

På mitt nya jobb ska jag imorgon gå min första rond för att kolla av alla avfalls-stationer. Lära mig var de finns och vilket avfall som ska slängas i vilken container. Har läst på idag så gott jag kunde men morgondagen lär ge mer bett på könet. Oj, förlåt... Kött på benen, ska det förstås vara!

Så håll tummarna, kära ordbrukare, i Väckelsång, Morkarla, Ödeshög och Vikmanshyttan att jag klarar av att lära mig det. Hur som helst så ses vi igen! När andan faller på...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards