Alla inlägg den 16 maj 2020

Av Göran - 16 maj 2020 11:35

Alltså.... När den här pandemin är över (om den nu nånsin tar slut...) och allt återgår till det vanliga igen så känner jag att makthavarna i Sverige borde dela ut någon sorts priser till dem som mest bidragit till att hålla modet och humöret uppe hos oss trots alla restriktioner och förhållningsorder som begränsar våra liv. Och i så fall borde väl Jacke Sjödin vara en av de som premieras på något sätt. Yuotubeklippet nedan tycker jag nog är det bästa jag sett sedan han började skriva skämtlåtar om Corona-eländet. Titta, lyssna och njut!

Nu var det den om kosläpp jag ville visa men jag råkade lägga in en annan före och får inte bort den. Så titta på båda eller bara en. Gör som ni vill!

Eller hur?

Något hemarbete har det inte blivit ännu men från och med nästa vecka ska jag starta upp mitt hemmakontor och räknar med att bara behöva åka till gruvan två eller tre gånger i veckan. På måndag ska jag jobba som vanligt för då måste jag göra min rond på området. Plus att jag måste få lära mig hur jag registrerar min tid hemifrån.

Sedan räknar jag med hemarbete tisdag, onsdag och fredag. Men vi får se hur det går. Jag kanske får lappsjuka av att inte träffa folk över huvud taget. Men i så fall är det ju bara att återgå till att sitta på mitt tillfälliga kontor.

Att fördriva "dö´tid" är dock lättare att göra hemma. Jag har ju ganska mycket av den varan och det enda som krävs av mig under stora delar av veckan är ju att jag är tillgänglig. Och jag bor dessutom bara 6-7 minuters bilresa så det går ju fort att ta sig dit om det händer något som kräver min närvaro.

Annars... så fick jag veta igår att min tama husmekaniker, tillika gode vän har drabbats av symtom som kanske är Covid 19, kanske inte. Så jag skickade genast ett krya-på-dig-sms och gjorde klart för honom att han bara behöver slå en pling eller messa mig om han behöver hjälp på något vis. Handla hem mat eller så.

Håller förstås tummarna för att han snart ska friskna till och komma på benen igen men det skulle vara trevligt om han faktiskt behöver min hjälp ett par gånger eller så. Så att jag får återgälda lite av allt han hjälpt mig med genom åren.

Gråväder ute men uppehåll i alla fall så jag ska snart klä på mig och gå ut en sväng i friska luften. Sedan har jag lovat sonen tacos till middag. Och imorgon ska jag laga Piccata Milanese på fläskfilé med pasta och hemgjord tomatsås. Handlade gjorde jag igår så det slipper jag till på onsdag eller torsdag.

Kvällarna använder jag till att titta på TV fast via datorn. Hittade en serie på C-more som f.n pågår säsong 2 av. Rebecka Martinsson heter den och utspelar sig i Kiruna. Riktigt bra och spännande även om jag ogillar att så stora delar av den infödda befolkningen framställs som "hill-billies" (det amerikanska uttrycket för lågutbildade lantisar som lever för tjuvjakt och hembränneri). De människorna finns förvisso också men knappast i den omfattning som det verkar både i den serien och i Kjell Sundvalls Jägarna-filmer.

Har även sett några Beckfilmer som jag missat tidigare samt många avsnitt av engelska "QI" på BBC brit på TV. Om det programmet har jag skrivit förr och rekommenderar det varmt till den som kan se den kanalen. Annars finns det på Youtube, det också, precis som så mycket annat roligt och även skräp förstås.

Därmed tillönskar jag mina vördade ordbrukare en fortsatt fin lördag och helg i landets alla hörn som t.ex Löddeköpinge, Hargshamn, Krokom och Muodoslompolo. Eller var ni nu genomlider era liv...

Ha det! Annars har nån annan det...



Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards