Alla inlägg den 3 juni 2020

Av Göran - 3 juni 2020 19:59

Ännu ett klipp med produktive textsnickaren Jacke Sjödin från Röån som jag har för mig ligger i trakterna kring Junsele i nordliga Ångemanland. Sedermera utvandrad till Uppsala men nog räknar vi västernorrlänningar honom som "våran" ändå...

Inte dålig den heller, tycker jag. Idag har jag, vid sidan av arbete förstås, firat min gode väns återkomst från sjuksängen och Corona med att käka lunch med honom. Det blev raggmunk  med stekt fläsk och lingonsylt, denna gamla svenska klassiker som är så vansinnigt god.

Därför var jag heller inte så hungrig då plikten att utfodra sonen gjorde sig påmind på eftermiddagen. Och jag valde en enkel väg till middagsmat. På Wilys finns djupfrysta stuvbitar av lax som kostar typ en femtiolapp för fyrahundra gram. En sån förpackning hittades i frysen imorse och den fick tina i kylen över dagen tillsammans med en grabbnäve skalade räkor som jag hade glömt att de fanns. Med lite salt och vitpeppar på lades de i en ugnsform och därefter tömdes en påse färdig sås över dem. Abbas citronsås till lax heter den och formen fick gratineras en stund i ugnen innan jag serverade den med kokt ris till. Enkelt, snabbt och jättegott!

Därefter har jag mest suttit och zappat framför TV;n och man kan ju tycka att TV-kanalernas tablåläggare kunde anstränga sig lite mer när de letar repriser att kasta in. För det är då rent erbarmerligt hur lite sevärt det finns fast jag har hur många kanaler som helst. Min kabelteveleverantör har ju kompenserat oss kunder för all sport som inte blir av genom att ge oss frivisning av hela kanalpaketet från Viasat också som jag normalt inte har tillgång till.

Och visst ger det några fler filmer att välja på men det är nästan smidigare att streama filmer på datorn istället.

Under Corona-perioden har jag garanterat sett fler filmer än jag annars gör på ett helt år. Plus att jag har plöjt mig genom alla säsongerna av Sjölyckan, Rebecka Martinsson samt sett de Beck-filmer jag inte sett förut.

Dokumentärer och även en del underhållning från SVT Play har det också blivit liksom en herrans massa youtube-klipp

Så nu börjar man faktiskt bli lite sugen på direktsänd TV som inte är nyheter. T.o.m Allsång på Skansen som jag annars inte är så intresserad av skulle kännas lite uppiggande nu.

Men... om mindre än två veckor ska ju fotbollssäsomgen få rulla igång i alla fall. Kanske inför tomma läktare, det vet vi inte ännu. Men jag ser ändå fram mot att få kolla på Giffarna i TV även om de huserar i andraligan i år och jag inte har några förhoppningar om någon framskjuten tabellplacering efter att så många bra spelare flyttat härifrån.

Om jag fattat rätt så tror visst expertisen att vi har passerat kulmen av pandemin och att det börjat vända nu. Men det tror jag när jag ser det. Kanske blir det så att jag får tillbringa större delen av sommaren hemma. Inte helt fel förstås men det blir lite långtråkigt också. Man träffar så lite folk.

Så då är det tur att man har sin blogg där man får lufta sina futtiga små bekymmer och gnälla ut i tomma intet eller för de som nu orkar läsa hela mina inlägg. Kanske borde jag ha brett på lite extra om hur jävligt det är med dessa restriktioner. Om inte annat för att påminna framtida upplagor av mig själv som tittar i backspegeln om ett eller flera år för då har vi garanterat glömt hur jävla trist det ju faktiskt var.

Därför behöver vi ha lite roligt också. Ni fick Jacke ovan och ni ska få ett annat klipp också som visserligen är gammalt men det är lika roligt för det. Stackars norrman som inte får igång den där förb... dammsugaren!


Jag lade ut den en gång för flera år sedan men lite återbruk är aldrig fel. 

Ha det gott, kära ordbrukare i världens alla hörn! Vi ses!


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards