Alla inlägg den 6 juni 2020

Av Göran - 6 juni 2020 08:34

Tre norrmän var ute på jakt och till sist hittade de ett spår. Ole hukade sig ner och tittade närmare innan han såg på sina kamrater och försökte se viktig ut.

-Dette må vare spår etter hare, sa han. Må ske vi får harstek idag!

-Nei, nei, nei, sa Halvar. Dette är slett ikke spår av hare, det är spår etter björn. Desse är for lange för o vare etter en hare.

-Dere har feil, begge to, sa Olav då. Desse spår tjenner jeg igen, Dette er...

Och längre än så kom han inte förrän tåget körde över alla tre.


Go´lördagmorgon på er, kära ordbrukare. Som ni såg gjorde också jag ett litet försök att muntra upp er. Men jag förstår också att ni alla väntar på nästa Jacke-klipp och er väntan är strax över. Den här gången har han våldfört sig på Elton Johns gamla dänga "I´m still standing". Och minsann är Jackeockså "still standing" och still going strong. Var får han allt ifrån?

Han borde få medalj av kungen eller regeringen för att han bidrar till att lätta tristessen i dessa tider. Och som om inte vi hade nog med Corona-helvetet så håller ju den där fårskallen amerikanerna valde (frivilligt) som sin president på att stöka till det än mer än någon trodde var möjligt.

Varför går inte karl´n ut i media och fördömer polisbrutaliteten och särskilt den mot mörkhyade människor.

Fast... när det gäller den amerikanska rasismen så behöver man ju inte gå längre tillbaka än till min egen barndom så fanns det ett helt gäng delstater som fortfarande hade kvar de lagar som sa att svarta vad mindre värda än vita.

Färgade fick inte gå på samma skolor, sitta på samma parkbänk, sitta var de ville på spårvagnar, tåg och bussar.

Nu rasar kravaller på olika håll där borta efter att en polis hållit sitt knä på en svart mans hals så länge att han avled.

Den svarta vreden har vaknat i USA och jag skulle föreslå Trump att han tar den på allvar och visar förståelse för den.

Även här på Sveriges midja hölls häromdagen en stor manifestation på torget i stan där säkert ett par tusen människor protesterade mot våld och rasism.

Någon av kvllsdrakarna hade häromdagn nosat reda på att offret för polisens övervåld hade konstaterats Coronasmittad och min första tanke var... Och vad f-n har vi med det att göra? Han hade säkert gladeligen hellre valt att bli sjuk i Covid 19 än att kvävas av en övernitisk snut. 

Min nästa tanke var kanske lite elak men jag tänkte faktiskt då att jag hoppades att han hann hosta några gånger på den där polisen så att han får åtminstone NÅGOT straff.

I vanliga fall hade jag nog gissat att rättsväsendet skulle lägga ner utredningen och att polisen möjligen skulle få en lite reprimand. Men med det tryck som råder i USA nu så kanske man inte kommer undan att ta saken till domstol. Jag hoppas det!

Annars skymtar små strimmor av ljus i den tunnel som är det isolerade Corona-Sverige. Om c.a en vecka får vi se på fotboll igen. Kanske inte från läktarna men åtminstone genom TV-rutan. Jag har verkligen saknat det där med levande idrott på TV.

Och nu går vi ju in i sommaren också. Och då brukar det ju verkligen var massor av repriser på dumburken. Därför är det gott att veta att jag snart får följa giffarna igen, om än från soffan.

Inte så stor skillnad mellan vardag och helg längre heller eftersom jag numera har närmare 90 % av min arbetstid hemifrån. Igår var jag inne och gjorde ronden, ringde ett par samtal samt kollade upp några uppgifter från de styrkort vi ska följa men som jag inte kommer åt från hemmadatorn.

Kaffe och en limpmacka med skinka har jag redan tryckt i mig och strax ska jag gå och fylla på kaffemuggen med en påtår. Därefter ska jag försöka få tummen ur och genomföra ett träningspass här på golvet framför datorn. Ett Tabatapass blir det på c:a 20 minuter. I mitt eget tempo förstås.

Därefter lär jag behöva både duscha och även vila i ryggläge en stund innan jag kör igång med dagens vedermödor. Badrummet måste snyggas upp. Drivorna av fälld kattpäls dammsugas upp plus att jag behöver snygga upp mina köksluckor från diverse stänk och rinningar.

Sen ska jag såklart hitta på något att smojsa ihop en middag av också. Men jag tror att jag gör det lätt för mig idag och fixar lite korvstroganoff med ris eller varför inte en god pasta till.

Ha en härlig helg, kära ordbrukare i Jämjö, Grythyttan, Lammhult och Iggesund. Vi ses!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards