Alla inlägg den 16 juni 2020

Av Göran - 16 juni 2020 21:30

Jo, jag vet att jag har lagt ut den här förut. Men jag tycker faktiskt att den här sången behövs. Som balans till alla reservationslösa hyllningssånger som alla möjliga poeter och annat löst folk har författat. Carl-Anton är ju en som omnämns i texten här men det finns många fler. Inte minst Evert Taube.

Därför tror jag att vi kan behöva påminnas om avigsidorna med den här årstiden också.

Ännu har den ju bara börjat men som den har börjat! Kanonväder i över en vecka och temperaturer mellan 20-25 grader varenda dag. Och än så länge har jag väl mest njutit och tyckt att det är ljuvligt att äntligen få lite värme och solsken efter en kylig och regnig maj.

Och inte nog med det! Idag var det ju "äntligen" på fler plan än så. Jag har ikväll bevittnat årets första seriematch för GIF Sundsvall. Man tog emot nykomlingarna Umeå här på NP3 Arena, som den numera heter (Visst lät det väl liiiite pampigare med Norrporten som den hette tidigare?).

Förra säsongen spelade GIF i allsvenskan men ramlade ur i höstas medan Umeå gick upp från division 1. Två nykomlingar alltså fast från varsitt håll. Det borde väl bara kunna sluta på ett sätt, kan man tycka...

Det gjorde ju det också till sist men vägen dit var inte så enkel. Umeåspelarna krigade på riktigt bra och förde matchen under långa stunder i första halvlek. De tog också ledningen efter ungefär en halvtimme.

Men innan första halvan var över hade mina blå hjältar både kvitterat och tagit ledningen med 2-1.

Gästerna fortsatte att kriga, hade mycket boll och skapade många chanser. Statistiken efter matchen visade att de hade skjutit mer än 25 avslut mot mål medan giffarna sköt bara 6 på hela matchen.

Ändå var det GIF som stod som vinnare vid full tid och jag måste säga att jag faktiskt tyckte lite synd om UFC som inte fick någonting alls med sig trots en riktig kämpainsats.

Men... (och jag har sagt det många gånger förr) Det är ju varken bollinnehav, dribblingar, skott mot mål eller hörnor som räknas utan gjorda mål. Det är den enda rättvisa som finns inom fotbollen.

Om någon Ume-supporter händelsevis skulle råka läsa dessa rader så vill jag trösta er med att jag aldrig kan tänka mig att ni hamnar där expertisen tippar er. Sist, alltså! Glöm det för det finns mycket kvalitet i truppen och många spelare som jag gärna skulle se i mitt eget lag. Särskilt den där vindsnabbe anfallaren från Uganda. Han kommer att springa ifrån många backar i superettan. Mållös ikväll men han kommer att göra en hel del innan vi stänger ner serien fram på senhösten. Välkomna till superettan, Umeå, och lycka till i fortsättningen! Jag håller på er också utom i matcherna mot giffarna. Jag trooor dock att ni bör försöka hålla igen en aning i närkampspelet, det var i hårdaste laget ikväll. Och det blir svårare att vinna macher om man hela tiden får spelare avstängda p.g.a flera varningar.

Därmed stänger jag butiken för ikväll och ser fram emot ännu en arbetsdag imorgon då jag jobbar hemifrån. 

På torsdag ska jag åka in till "gruvan" en sväng på morgonen och bland annat delta i avtacknningen av tre arbetskamrater som går i pension i anslutning till sina semestrar.

Jag vill också pensionera mig men just nu är det tyvärr inte möjligt. Så jag får väl ta Gud i hågen och kämpa på. Kanske får jag nya krafter när jag haft semester...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards