Alla inlägg den 22 juni 2020

Av Göran - 22 juni 2020 21:38

Efter att ha bevittnat GIF Sundsvalls bortamatch mot Brage via TV;n kan jag bara skaka på huvdet. Först spelar de hemma mot Umeå och skapar tre målchanser på hela matchen men vinner ändå med 3-1. 

Ikväll mötte de Brage i Borlänge och det var om inte samma sak så ganska nära i alla fall. Giffarna hade lite mer bollinnehav än i premiären och lyckades med några fler passningar. Men Brage dominerade långa stunder totalt på banan. Har sagt det förr och säger det igen - Inom idrotten finns ingen rättvisa utom antal gjorda mål. Ett lag kan äga hela banan i nästan 90 minuter och spela skjortan fullständigt av sin motståndare men det spelar inge roll om det är det sämre laget som gör flest mål. Rättvist resultat, alltså, eftersom reglerna säger det.

Tänk om fotboll vore som simhopp, boxning eller konståkning där ett antal domare sätter poäng på alla de prestationer som en match innehåller. Då hade man åkt på grisdäng mot Umeå och ikväll hade Brage också knutit upp svansen på "Norr-landslaget" som de lite sturskt kallar sig ibland.

Jag ska väl egentligen inte klaga för jag vill ju att de ska vinna så många matcher som möjligt. Samtidigt förstår jag att om man inte kommer upp i den prestationsnivå som krävs för att ligga i tabelltoppen så kommer bubblan att spricka så småningom. Kanske redan på lördag då Dalkurd kommer på besök...

Men visst finns det positiva saker att skriva om dem också. Hemvändarer Pontus Engbloms målusuccé till exempel. På två matcher har han redan gjort fyra mål. På god väg att "göra en Hallenius". Linus Hallenius flyttade ju också hem till Sundsvall efter många år 2018 och gjorde stor succé målmässigt. Jag vet att jag skrev i bloggen den gången, efter kanske 3-4 matcher att  Linus då gjort sex mål medan hela laget AIK (samtliga spelare tillsammans alltså) bara gjort fem. Nåja, innan den säsongen var över hade självklart AIK tillsammans gjort fler mål än Hallenius. Men ändå!

Kan Pontus göra om den bedriften? Tja, det återstår förstås att se men så här långt ser det ju lovande ut.

Annars.... så har jag upplevt min första semesterdag sedan 2010. Den blev väldigt lugn. Delvis beroende på att jag hade tvättstugan och på att det varit lite småmulet ute. Varmt och skönt dock.

Imorgon tänkte jag försöka komma igång med att vara ute mer och få lite sol på mig. Blir vädret som idag kanske jag ägnar någon timmer åt att städa upp Madame Citroens inre. Dammsuga och göra rent rutor och paneler. Hon börjar se ganska dammig ut och fönstren blir svåra att se igenom i soluppgång och nedgång då ljuset kommer i låg vinkel.

Tänk förr när nästan  alla rökte i bilarna! Även jag på den tiden innan jag slutade. Minns hur man var tvungen att blanda vattnet med T-röd för att lösa upp fettet från tobaksröken. 

Något år efter att jag själv slutat förbjöd jag rökning i min bil oavsett vem som var passagerare. Även dåvarande frun fick rökförbud. Jag sa att jag stannar hellre så ofta jag måste så får du gå ut och röka. Idag är det sällan man ser folk sitta och röka i bilarna. Annat var det på 1960- och 70-talen. Då såg man ofta två eller flera vuxna sitta och bolma fast bilen var full med småbarn. Allt var inte bättre förr, alltså!

Tyvärr missade jag de två sommarpratare jag helst velat höra. Greta Thunberg i fredags och Ulf Lundell idag. Men jag gissar att man kan höra dem i efterskott på webben via Sveriges radios hemsida.

Just tuffa Greta såg jag en bild av på någon nätblaska och tänkte när jag såg den att... Hon är ju faktiskt fortfarande ett barn. Ok, vid sjutton är man väl mer ungdom än barn men på bilden såg hon så liten och sårbar ut att jag började fundera hur folk tänker när man kan mordhota ett barn. För att hon säger sanningar!

På TV ikväll såg jag också ett nyhetsinslag där man visade hur permafrosten vid polerna smälter. I en rasande fart dessutom. Hur får man folk att fatta det DET är precis lika verkligt som Corona och Covid 19.

Nej, jag ber till den Gud jag aldrig trott på att hen ska se till att pränta in lite förstånd i fler människor. 

För klimathotet är minst lika verkligt som pandemin som drabbat världen just nu.

Och kanske mycket, mycket mer farligt...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards