Alla inlägg den 25 juni 2020

Av Göran - 25 juni 2020 20:11

Ni fattar att det är illa varmt om jag som tycker så illa om de mörka månaderna hemfaller åt dylika hädelser över den ljuva sommar vi har. I fyra dagar har jag haft semester nu och det blir bara varmare för varje dag. 32 grader hade vi här mitt på dagen idag och det närmar sig nog gränsen för vad jag står ut med.

Annars är jag ju värmetränad på ett helt annat sätt än de flesta andra med mina 44 år på en av Sveriges varmaste arbetsplatser. Men kanske har jag fått nog av värme just på grund av det. Jag uppskattar fint sommarväder absolut men... LIIIITE svalare kunde det väl få vara.

Luftkonditioneringen i Madame Citroen sliter som ett djur men det dröjer ändå en bra stund innan det blir behgaligt i kupén. Jag har dock kommit på ett trick för att skynda på nedkylningen...

Så fort jag startar motorn går AC;n upp i högsta läge och nästan full fart på fläkten. Då kör jag ner alla fyra sidorutorna och kör ett par hundra meter innan jag stänger dem. Då trycks mycket av den ackumulerade värmen ut och det går lite snabbare att få ett acceptabelt klimat i bilen.

Så... om man bor som jag gör, med bara ett par hundra meter till sandstrand i Östersjjön kan man väl tycka att jag borde ligga där nere hela dagarna. Och dyka i för att svalka mig så fort behov uppstår.

Jovisst, kunde det väl vara skönt. Men... dels har jag ingen lust att trängas med folk i Covid 19;s tidevarv. Men det är också så att jag inte vill synas med bar överkropp bland folk. Vill inte att någon ska behöva se min kropp utan att den är täckt med åtminstone en skjorta och ett par shorts. Därför håller jag mig inomhus nära bordsfläkten som, tack och lov, fortfarande funkar fast den har flera år på nacken. Och fick slita ont också för två år sedan då vi också hade värmebölja. Tack vare den går det också hyfsat att sova på natten.

Nej, jag får väl vara tacksam över att jag i alla fall inte behöver jobba i en het fabrik med dubbla lager kläder på hela kroppen, skyddskor, hjälm och handskar. Mina ordinarie arbetskamrater har ett rent h-e sådan här dagar.

Men som det ser ut blir jag kvar på labbet åtminstone till oktober då tjejen som är ordinarie där kommer åter från mammaledigt. Sedan får vi väl se vad det blir.

Ta det lugnt i värmen nu, kära ordbrukare och dra inte på er värmekollapser. Köp hem Resorb brustabletter från apoteket och drick ett glas om dagen för att hålla balansen med salter och mineraler i kroppen. Och viktigast av allt...; Drick vatten! MYCKET vatten!

Och kom ihåg att det bara dröjer 3-4 månader innan vi glömt att vi svor över värmen i juni!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards