Direktlänk till inlägg 29 juni 2020

Dum är han inte

Av Göran - 29 juni 2020 21:46


Ovanstående hittade jag på youtube igår kväll och började titta. Genom åren har jag nästan undantagslöst viftat bort Alexander Bard som en pajas som bara vill provocera och inte bryr sig om något utanför sig själv. Ibland blivit förbannad då jag tyckt att han varit onödigt elak mot någon deltagare i TV4;s Talang-program.

Men av någon anledning började jag titta och lyssna på det långa klippet ovan och efter en stund var jag fast.

Jag hålller inte med om allt han säger men på flera områden fick han mig att börja tänka och försöka se saker från andra perspektiv än jag annars gör. Hans känga på Twitter mot Bianca Ingrosso fattade jag direkt att han inte menade så som tydligen många tolkat det. När han sa att hon "horade" så menade han inte att hon säljer sex utan att hon ställer upp på nästan vad som helst där hon får betalt. 

Jag förstod också ganska snabbt snacket om lynchmobbar och om att vägen till en bättre värld heter utbildning och hårt arbete.

Om du som jag har gott om tid att fördriva så rekommenderar jag att du ger Bard en chans genom att lyssna på samtalet i yuotube-klippet ovan. Kanske fler än jag får en lite mer nyanserad bild av vem han är. En sak står dock alldeles klar - han är ingen dumskalle. Det där är en riktigt skärpt kille vilket man hör på en gång om man tar sig tiden att lyssna på honom.

På ett område är jag helt överens med honom. Så många av världens problem skulle lösas om fler fick utbilda sig. Kunskap är makt och ju mer kunskap och utbildning folk har desto färre faller för flumideologier och religiösa sekter. Hans förklaringar till  afroamerikanernas ställning i USA och bombar oss med fakta som berättar att 70 % av de som sitter i amerikanska fängelser är svarta afroamerikaner. Alltså slavarnas ättlingar.

Det stör mig lite att det förhåller sig på det sättet men förklaringen ligger ju i resonemanget om offer och hjältar. 

Jaja, om du lyssnar själv så förstår du hur jag menar.

Svarta afrikaner som flyttar till USA idag väljer helt bort att umgås med dem utan ser till att utbilda sig och skaffa sig bra jobb samt jobba hårt.

Många av hans åsikter är inte så politiskt korrekta men han fick mig att förstå att det finns andra infallsvinklar än åtminstone jag förstått tidigare.

Det enda som stör mig en aning är att han ibland pratar så fort att jag får svårt att riktigt hänga med. När jag ska ta in ny information behöver jag lite tid till eftertanke och låta saker sjunka in. Därför ska jag nog se om videon åtminstone en gång inom den närmaste tiden och se om jag hittar fler nya tankar.

Han utmanar en hel del av det jag tror på och som jag kallar min värdegrund. Och jag inser att jag nog måste lyssna mer på de som har motsatt åsikt och i alla fall ge dem chansen. Och inte bara avfärda dem som populister eller publicitetskåta "kändis-wannabees".

Om någon ordbrukare gör som jag och kanske får lite myror i huvudet så vore det kul om ni skrev en rad och berättade om det. Så jag vet att jag inte är ensam om det!

Tack och lov har sommaren tagit lite paus idag. "Bara" 21-22 grader, mulet på förmiddagen och några små ynkliga regnskurar. Men det var skönt att få lite andrum från värmen. Har tvättat och mestadels varit inomhus ändå men de stunder jag var ute var betydligt lättare att stå ut med än de senaste dagarnas sjuka värmebölja.

Dagens middag kom också från Youtube via ett klipp jag snubblade över igår med en amerikansk kvinna som lagade french onion pork chops. Franska fläskkotletter med lök alltså. Inte svårt ett dugg men det tog förstås lite tid.

Enkel sammanfattning. Krydda och stek 4 st fläskkotletter i olja och smnör i en het het panna, någon minut på var sida så de får fin färg. Ta sedan upp dem och håll dem varma under folie t.ex Skala, skiva och stek 3 gula lökar samt tre vitlöksklyftor som sedan steks på medelvärme tills de är vackert ljusbruna. Tillsätt sedan 4 dl oxbuljong och låt löken puttra en stund tills minst 25 % av vätskan reducerats bort. Lägg sedan kotletterna tillbaka i pannan och låt dem puttra med lök och buljong i 15-20 minuter. Därefter lägger man en rejäl skiva ost på varje köttbit (jag använde cheddar hamburgarost) och lägger på ett lock. Låt det sedan puttra på låg värme i ytterligare tio minuter. Sen är det klart.

Vi åt kokt färskpotatis och en sallad till dem och det var riktigt gott.

Även detta får var och en förstås också pröva om man vill och det vore roligt att höra vad ni tyckte.

Därmed är det dags att stänga butiken för idag och önska mina kära ordbrukare en underbar natt. Tillsammans eller var för sig i Långedrag, Skogstibble, Gråträsk och Fjärdhundra. Vi ses!

 
 
Amisa

Amisa

30 juni 2020 01:07

Nä, jag orkar inte med två timmar med Alexander Bard, i alla fall inte idag, men jag håller med dig om att det är nyttigt att lyssna på och diskutera med människor som tänker väldigt olikt oss själva. Det får oss att se saker ur nya perspektiv och att växa som människor, men då menar jag framför allt kommunikation inte monolog.

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

Göran

30 juni 2020 08:08

Haha. Jag delade upp den i flera delar. Hade inte heller pallat att se hela filmen på en gång. Men första gången jag pausade hade jag redan bestämt mig för att titta vidare. Och som sagt; han har inte omvänt mig eller fått mig att byta ståndpunkt helt och hållet men han utmanade mina ingrodda tankesätt och det tror jag är nyttigt för vem som helst.

 
skogsnuvan

skogsnuvan

30 juni 2020 15:54

Nej hua de t klarar jag inte. Däremot lyssnade jag igår på Hasse Andersson på sommarprogrammet och skrattade så jag nästan grät och dansade till hans häftiga val av musik. En positiv upplevelse i allt elände minsann. Ditt recept verkar jättegott och rätt enkelt. Idag gör jag fyllt frukostkorv med bacon lindad runt och fylld med senap ost och stekt lök.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Göran

30 juni 2020 17:00

Haha! Låter inte tokigt det heller!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Av Göran - Tisdag 16 april 12:28

Har ni tänkt på att kungen har namnsdag idag igen?  Nej det är varken Carl, Gustaf, Folke eller Hubertus i almanackan. Men det är... DEN SEXTONDE!!! Jodå, jag vet att jag skrivit den förut en gång men eftersom jag kom på det så återanvänder jag d...

Av Göran - Måndag 15 april 18:46

  Så har jag då äntligen fått träffa mitt allra första barnbarn. Min vackre dotterson Luis i sin bilbarnstol på golvet i mitt kök. De anlände i eftermiddags, de nyblivna föräldrarna med sitt lilla underverk. Och nu har jag fått hålla honom, snif...

Av Göran - Lördag 13 april 08:50

Facebook kan vara roligt ibland och har jag inget bättre för mig kan jag ju alltid fördriva tiden med att spela Quiz Planet, frågesportspelet där man kan spela med sina nätvänner och tävla i kunskap. Eller kanske snarare en blandning av tur och kunsk...

Av Göran - Torsdag 11 april 11:59

Det här blir mitt  sista inlägg som tar upp religioner. För den här gången, åtminstone! Möjligen återkommer jag till ämnet nån gång i framtiden, det får vi se. Jag vill vara tydlig med att jag inte missunnar någon deras tro. Eller att jag tycker ...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards