Alla inlägg den 9 augusti 2020

Av Göran - 9 augusti 2020 17:57

Virriga bakverk! Ja, så hette stället på Alnön har utanför i Sundsvallsfjärden där jag idag begick syskonträff med mina båda helsyskon. Storebror med fru var på väg norrut efter att ha besökt en av sina döttrar med familj i Julitta i Sörmland. (Tänk, jag har alltid tyckt att Julitta är ett så vackert ortsnamn!)

De valde att ta en hotellnatt här i staden och eftersom syrran och svågern hade två av sina barn med familjer i stugan insåg vi snart att det blir trångt att ses där. Här hemma kunde vi förstås ha varit men svägerskan från Luleå är allergisk mot katter och vi har ju en representant för den arten här så det funkar inte heller.

Så då fick det bli Karlsvikspiren istället. Resturang och café inrymt i ett av alla de där sågverken som Esajas Tegnér såg då han blickade ut över Sundsvallsbukten på 1800-talet ("Såg vid såg jag såg, vart än jag såg...") ska han visst ha sagt.

Vi drack riktigt gott kaffe, syrran och svägerskan testade några av deras mycket vackra bakverk medan vi herrar höll oss till deras superläckra kanelbullar.

En varm dag har det varit om än inte lika kvalmigt hett som igår. Därför var det skönt att sitta ute men under tak och känna den svalare brisen från havet medan vi gaggade gamla minnen och skröt om våra barns framgångar.


       

Bilderna kanske inte blev de bästa jag tagit men den översta var meningen att den skulle visa den vackra byggnaden med sin höga skorsten som jag kan se om jag går ner på strandpromenaden här hemma. Därefter en bild då vi är på väg att lämna. Det är svågern närmast kameran, sedan brorsans fru, min syster och sist storebror. EN folktom entré sedan och längst ner piren och ångbåtsbryggan där gamla Primus ligger. Den gamla ångbåten trafikerade förr fjärdar och sund mellan staden och Alnön samt Tjuvholmen som ligger däremellan. Tror inte att den är i bruk alls numera. Fast...  andra sidan... Den ligger ju i vattnet så kanske den inte har planerats att bli kaffeved ännu. Vi får se!

Man kanske kan säga att jag var ute med en riskgrupp för i sällskapet var det bara syrran och jag som ännu inte fyllt sjuttio. Hon blir dock 69 till hösten så i gränslandet är hon ju.

Nåja, jag hoppas att ingen smitta överfördes til varken mig eller någon annan under vårt besök bland folk. Och vad syrran beträffar så ska det nog bli en svamtur för oss ganska snart.

En gång tidigare har jag besökt det där stället som då var med renodlad resturang. Minns att menyn inte liknade någon jag tidigare sett och att jag fastnade för en kötträtt på nöt som serverades med chokladsås. Då tänker de flesta, liksom jag först gjorde, på det där söta som man kan hälla över glassen. Men så var det inte alls och jag vill minnas att jag blev glatt överraskad över hur gott det ju faktiskt var. 

Den gången var det ex-fruns morfar som fyllde 75 eller 80 och hade bjudit dit oss. Han valde samma mat som jag och tyckte också precis som jag att... Allt kan provas en gång i livet!

Så gör gärna det när du äter ute nästa gång. Testa något du aldrig smakat! En rätt eller en kombination du aldrig prövat. Rätt som det är kan man hitta små guldkorn i tillvaron bara genom att vara lite nyfiken!

Så släpp fram barnet inom dig, kära ordbrukare. Släpp fram nyfikenheten och utmana dina fördomar. På många sätt! Det tror jag faktiskt är bra för oss alla att göra. Sätt dig t.ex på en helt annan stol i köket än där du brukar sitta. 

Och se världen från ett lite annat håll en stund!

Lycka till med det i Älvkarleby, Charlottenberg, Sangis och i Röö!


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards