Alla inlägg den 28 augusti 2020

Av Göran - 28 augusti 2020 18:44


"Kylan kom och luften blev så sval..." Visserligen inte september ännu men detta guldkorn från 1986 passar ändå.

Imorse kom hösten. Eller om den kanske kom redan igår kväll... Jag har sovit för öppna fönster och haft fläkten igång på nätterna under lång tid nu men igår kväll stängde jag både fläkt och fönster eftersom det bara var 9 grader ute.

11 visade termometern imorse så för första gången på evigheter tog jag på mig en jacka innan jag gick ut för att åka till jobbet vid niotiden. Gjorde min rond med lite efterarbete och återvände sedan till "hemmakontoret" efter att ha pratat mig genom en timmes lunch med en av mina äldsta bekanta på fabriken. Han heter Per och har jobbat nästan lika länge som jag plus att vi är jämngamla. Årsbarn, som man säger.

I 3-4 år i slutet av 70-talet jobbade vi på samma skiftlag men Per hade mer förstånd än jag och tog tjänstledigt för att studera inom dataområdet. När han var klar fick han sedan jobb på IT-avdelningen som det heter numera. För lite mer än ett år sedan skulle han ha lönesamtal med sin dåvarande chef men blev inte alls nöjd med utfallet så det slutade med att han och en annan kollega sade upp sig och slutade. Därefter startade de varsin konsultfirma och erbjöd företaget sina tjänster. De visste såklart om att deras kompetens inte gick att ersätta utan skulle ta flera år för någon utifrån att samla på sig så företaget hade inget annat val.

Men i våras kom order från ägarna i Ryssland att entreprenörer och konsulter skulle undvikas i möjligaste mån så företaget bjöd in till ny förhandling och nu fick båda ett lönebud som var anständigt. Vad det innebär i kronor har jag förstås ingan aning om men Per antydde rätt belåtet att en så rejäl löneökning hade han aldrig fått förr.

Och det missunnar jag varken honom eller hans kollega på IT som jag för övrigt också haft som arbetskamrat i fabriken för x antal år sedan. Vi är många på företaget som missgynnats svårt lönemässigt genom åren.

Nu stundar helg och vad man ska göra med den står ännu skrivet i stjärnorna. Om vädret tillåter vore det trevlig med en liten runda på mina bästa svampställen och sedan laga något gott med skörden. Skulle behöva städa ur Madame Citroen ordentligt också, hon börjar se lite schabbig ut invärtes med dammiga paneler, grus på golv och grumliga fönster. Men vi får se. Gör jag alltför storvulna planer kan man ju slå sig i backen på att det hällregnar och åskar då jag vaknar imorgon. Murphy förnekar sig aldrig...

Idag har jag arbetat och faktiskt gjort det även fysisky genom att åka in och göra ronden. Sedan hem och lagade laxpudding till middag. Det var så länge sedan sist så jag var ordentligt sugen när den äntligen var klar. God blev den och tre hela matlådor blev det att lägga i frysen för kommande luncher hemma eller på jobbet.

Därmed önskar jag mina kära ordbrukare en riktigt härlig helg i slott och koja i Uppskedika, Värmbol, Fjugesta och Lovikka. Vi ses!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards