Alla inlägg den 24 september 2020

Av Göran - 24 september 2020 10:52

Tja, här sitter man då igen och jobbar och sliter. Igår var jag inne på "gruvan" redan före klockan sju eftersom jag hade ett möte med två personer inbokat till halv åtta. Men ingen av dessa behagade dyka upp så vid nio packade jag ihop och åkte hem igen. Eller... Om sanningen ska fram så åkte jag först till Willys för att proviantera lite.

Ja, just det, på betald arbetstid! Utan att skämmas, dessutom. Det är väl lika bra att passa på att dra lite nytta av rådande situation och fördriva lite tid med att göra saker som jag vill eller behöver. Telefonen är ju ändå med och jag skulle självklart svara om någon ville något medan jag botaniserar bland korvar, grönsaker, kaffe och frysvaror. Så tillgänglig är jag ju ändå, även om jag inte har datorn inom räckhåll.

Annars... så har jag haft en av mina bästa nätter på väldigt länge. Efter sjukhusbesöket i förrgår fick jag ju med mig en ny modell av "grimma" som jag kallar de där plastbanden som ska hålla masken över min näsa. Även sjlva masken byttes till en annan modell och jag trooooor att kanske jag äntligen har hittat rätt.

Tisdag kväll fick jag problem med själva pumpen och klarade inte att läsa texten på displayen i mörkret utan glasögon så jag gav upp då. Men igår fixade jag till allt sånt i god tid före sängen. Och tänk, nu sitter masken bra utan att pysa luft i mitt högra öga och utan att vara i vägen då jag ligger som jag vill ligga då jag ska sova. 

Så imorse vaknade jag en dryg timme innan väckningslarmet och kände mig ganska pigg. Med masken fortfarande på! MInns knappt ens senast DET hände...När jag kollade av apparaturen visade det sig att jag haft masken på hela natten utan att slita av den i sömnen och den hade bara registrerart 4,5 andningsuppehåll per timme. VIlket är helt normalt och ofarligt.

Så inom några dagar kanske livsandarna i kroppen vaknar till liv än en gång och sätter lite mer fart på gubben. Det har varit dåligt med det ganska länge nu men den så förstående sköterskan jag träffar på sömnmottagningen förklarade för mig att allt detta beror på just sömnbristen. Får man inte sova så funkar inte förbränningen i kroppen och därför hjälper det nästan inte hur man gör för att äta rätt och röra på sig. Det sistnämnda orkar man ju knappt alls längre. Men nu, äntligen och för första gången på väldigt länge känner jag full av hopp och tillförsikt att jag kanske kan få ordning på alltihop till sist.

Vi bestämde att jag skulle köra på en månad till med de förändringar som gjordes i förrgår och därefter boka iin ett återbesök. Och går det som jag hoppas så lär jag komma dit som en ny människa nästa gång.

Den som lever får se! Därför hoppas jag att jag får fortsätta bland de levandes skara ett tag till.

Idag ska jag laga nåt jag inte gjort på 2-3 år. Sonen förde på tal för ett tag sedan att det var länge sen vi åt chili con carne så nu ligger det en kaka köttfärs och tinar i köket och jag har handlat hem Heinz vita bönor i tomatsås och krossade tomater på burk. Lite lök, paprika och vitlök och någon timmes puttrande så ska det väl bli en rejål gryta med chili som inte bara bli middag utan kommer att ge ett antal pytsar i frysen också. En ganska enkel rätt att laga men ska det bli bra så måste det få ta lite tid. Minst en timmes sjudande om det ska bli riktigt gott.

Nu ser jag att det är lunchdags så det är väl bäst att jag går och ser efter vad som finns i bodar och visthus. Sen tror jag nästan att jag ska idka lite mer civil olydnad mot min arbetsgivare och sticka till skogs för att kolla efter trattkantareller. Jag kan ju alltid kalla det rehab-träning utifall samvetet skulle börja bråka.

Förresten "sam-vete"... Vad är det för nåt? Är det nå´t i stil med rågsikt eller...?

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards